VW med motoren bak – igjen!
Jeg er ennå ikke sikker på hva den skal hete, bilen skal først avdukes under et solid party i kveld, men jeg kan i hvert fall slå fast at nå endelig kommer det en VW med motoren bak igjen. Klikk HER for alt fra Frankfurt!Siden det ikke bare er navnet jeg ikke vet noe om, men nesten ikke noe annet heller, er det et spørsmål om hvor langt jeg skal dra den mimrete sentimentaliteten, men jeg begynner jo å tenke på den tiden da Volkswagen for alvor visste at nå måtte Bobla erstattes og det dukket opp en rekke spennende prosjekter (før man valgte den enkle løsningen, og overlot det hele til Audis ingeniører og Italdesigns designere).
Porsche-forslag Et av forslagene kom fra Porsche og het E for Entwiklungs og A for Auftrag 224 eller ikke langt unna. En meget kompakt, meget praktisk bybil med overlegne kjøreegenskaper og en motor som lå plassert under gulvet, rett foran bakakselen. Jeg er sikker på at hvis noen spør Ulrich Hackenberg i kveld – jeg kan ikke for jeg skal andre steder, men Hackenberg er konsernets sjef for Utvikling – vil han også si at den nye, lille har sentralmotor og ikke hekkmotor. Selv om den nok ligger bak bakakselen. Han vil også fortelle at denne løsningen er valgt fordi den gir et stort spillerom for mange forskjellige modell-løsninger.
Billigbiler Om det går an å spørre Luiz Alberto Veiga om denne bilen også, er jeg derimot ikke så sikker på. Han forsnakket seg nemlig litt da jeg traff ham i København i 2005, under presentasjonen av lille Fox. Vel var han sjefdesigner hos VW do Brazil, der Fox kom fra. Men nå var han mye i Europa, fortalte han, for han jobbet i det nye studioet i Pottsdam der han var ansvarlig for ”Emerging Markets”. I klartekst betydde det at han skulle tegne biler som kunne bygges billig og selges billig på markeder som ikke var så utviklede som våre, han skulle med andre ord gjøre en Logan for VW. I ettertid har ikke det vært så populært at noen visste at man jobbet med slike ideer i Berlin, og spesielt lite populært, av en eller annen grunn, er det å slå fast at ut av dette programmet har NSF oppstått.
NSF? New Small Family betyr det, og dagens VW-mini-sensasjon er første medlem i denne familien. Med sin trapezoide grill, en skikkelig knekket vinduslinje, lav front og høy hekk, og så lite overheng bak at den ser nesten ut som gamle Chico der. Og du kan trygt regne med at denne, og andre i samme slekta, skal bygges. VW setter ikke i gang med seriøst utviklingsarbeid for en helt ny nisje, med helt nye tekniske løsninger, uten at de mener alvor. Så i første omgang kan du se deg om etter en tresylindret motor med lett hybridteknologi og 0,35 liter diesel på mila. Men imens får du vente til i morgen, så er det sikkert noen av oss som gir deg noen harde fakta om en av Frankfurts mest spennende debutanter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |