[]
[] [firmabil.no] []

Opel overtar Volt-pinnen


Jon Winding-Sørensen



Volt går som en stafettpinne i GM-systemet. Bilen debuterte på Detroit-utstillingen, så dukket den opp i ny Chevrolet-utgave i Shanghai i sommer, og nå er den i Frankfurt, som en Opel.

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

Se store bilder av Opels fremtidsbil

Les vår omtale av Chevrolet Volt fra Detroit.

Egentlig behøvde vi ikke vite at her har vi en sensasjonell plattform, der ombord-strømkilden for første gang i Volts historie er diesel, og der man kan klare seg uten at den starter i minst 100 km.

Og når den går så går den på effektivt, konstant turtall, bare for å lade batteriene, så utslippene blir så gode som overhodet mulig. Hvilket for eksempel vi si at det blir dramatisk meget bedre enn for en motor som skal opp og ned på turtallregisteret hele tiden.

 

Lekkert

For egentlig kan vi bare slå fast at dette er en av utstillingens lekreste konseptbiler. En typisk en-volumer der overgangen mellom panser og frontrute er nesten umerkelig. Når du ser nærmere etter, oppdager du forresten at grillen bare er bløff.

El-systemet trenger ikke mye kjøling, så luftinntakene er egentlig bare to små hull under støtfangeren. Men Anthony Lo, mannen som også hadde ansvar for blant annet SAAB Aero-X, ville ha Opel-grillen, så da ble det den. Med den typiske blitzen på plass.

 

Hi-tech

Du må også se godt etter for å oppdage at denne er en B-stolpeløs firedørs, for bakdørene her er hengslet i bakkant. Hekkporten er også annerledes, den løftes skrått opp og er hengslet i de skrå sidestolpene, hvilken innebærer at du kan velge om døren skal slå til høyre eller venstre.

Høyteknologi-biten er godt ivaretatt av designen, og ikke minst av de materialene som er brukt. SABIC Innovative Plastics har blant annet vært med på å utvikle polykarbonat-vinduene, som blant annet sparer masse vekt.

Det gjør også opphengningen av stolene – nå står de på bare én skinne, i stedet for to. I tillegg til lav vekt betyr det at baksetefolket får bedre plass til sine røtter.

Men hele poenget med Flextreme, som bilen heter, er å demonstrere hvordan fremtidens biler kan utstyres for å komme langt. Alle er enige om at el-drift er bra. Spørsmålet er bare hvor man får strømmen fra, og hvordan den utnyttes.

 

Konvensjonell nytenkning

GM har altså valgt en ganske konvensjonell el-bil løsning, som kan plugges i veggen for å få saft om natta når den ikke benyttes. Men dersom batterikapasiteten skulle bli for liten, trer en liten dieselmotor i funksjon, og lader for et minimum antall utslupne CO2’ere.

GM er så begeistret for ideen sin, den nydelige, meget brukbare plattformen som er bygget opp, og alle de nye løsningene for å oppbevare strøm (det låter litt for enkelt å bare kalle dem batterier) at de allerede nå begynner å snakke om å selge 100.000 slike i 2010.

Spør du GM-folk, så er det ingen som vi si i klartekst at dette overskygger alle Hydrogen-prosjekter, men vi snakker nok om en spesielt prioritert jobb her.

Og, tenke seg at det hele startet med nydelige EV1. Selv om de bilene er skrotet og prosjektet ikke akkurat ekspanderte, er det her grunnlaget ble lagt for dette spennende programmet.

Se video på GM Web-TV.

Les også: Volt skal realiseres

Se store bilder av Opels fremtidsbil


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: