Mazdas nye 6’er
Selv om den står utstilt i Frankfurt, kommer ikke nye Mazda6 til Norge før våren 2008. Men den kan være vel verd å vente på for den som vurderer en ny bil i denne klassen. Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Det er en helt ny Mazda6 publikum møter i Frankfurt. Som dagens modell vil også nye Mazda6 bli levert som sedan, 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. Hos oss er utvilsomt sistnevnte mest populær, av 913 Mazda6 registrert hittil i år er 688, eller 75 %, stasjonsvogner i følge data fra OFV. På tross av økte proporsjoner har Mazda klart å redusere forbruk og CO2-utslipp takket være vektbesparelser der det har vært mulig kombinert med god aerodynamikk. Dermed har de barbert forbruket med mellom tre og tolv prosent. Vi har prøvekjørt nye Mazda2 - et sjarmtroll
Tidløs Mazda har i følge sjefsdesigner Yoichi Sato konsentrert seg om å lage ”et tidløst japansk utseende som kan vare i minst 10 år”. Og da kan det kanskje være smart å skule til Toyotas luksusmerke for å hente litt inspirasjon? Fire motorer står på programmet, tre mer eller mindre hentet fra dagens modell og en ny. Sistnevnte er trolig den minst aktuelle for Norge – en 2,5-liter (utviklet fra dagens 2,3-liter) som yter 170 hk. Rimeligere varianter utstyres med 1,8- eller 2,0-liters bensinmotor eller 2,0-liters turbodiesel.
Kanskje til Lillestrøm Mazda har konstruert et stivere chassis, benyttet et mer påkostet hjuloppheng og dermed fått redusert veistøy betraktelig, ifølge egne utsagn. En ny elektrisk servostyring skal redusere forbruket med to prosent samtidig som den optimerer styringen. Først ved påsketider 2008 kommer bilen til Norge, så fortsatt skal det nok finregnes og diskuteres en del før vi får presentert priser og salgsmål. PR-sjef Maruna Bakkum håper imidlertid å kunne vise bilen i Lillestrøm i november, men helt klar tilbakemelding på det har hun foreløpig ikke fått.
PS! Vi skrev opprinnelig at Mazda6 var bygget på samme plattform som Ford Mondeo og Volvo S80. En våken leser, Tobias Kåvik, stilte spørsmålstegn ved dette, og vi sendte spørsmålet videre til Mazdas norske informasjonssjef, Marina Manneas Bakkum som svarer følgende: ”Jeg vet veldig mange har skrevet at nye Mazda6 er basert på Ford Mondeos plattform. Det baserer seg nok i stor grad på at tysk presse har skrevet dette, men det stemmer ikke. Bilen er helt og holdent utviklet av Mazda selv og er en videreutvikling av dagens Mazda6. Bilen er helt redesignet og plattformen er unik for nye Mazda6.” Dermed har vi oppklart en svært vanlig misforståelse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |