[]
[] [firmabil.no] []

To konsepter fra Daihatsu


Jon Winding-Sørensen



En lekker to-seter og en mer praktisk fra 100-åringen Daihatsu.

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

Nå er det ikke sagt at Daihatsu har bygget biler i 100 år, men med dette viser de at de i hvert fall er eldre enn de som eier dem: Toyota. Og alder respekteres fremdeles i Japan.

Såpass høyt, ser det ut til, at de fikk lov til å ta med seg to konseptbiler til Frankfurt.

 

Åpen to-seter

OFC-1 er en smekker liten toseter, ikke bare åpen, men med åpenbare muligheter til å komme i produksjon. Etter at Copen har gått opp løypa, burde folk ha vendt seg til små tosetere fra disse folkene. Når jeg forteller at denne veier ca. 820 kg, forstår alle at den er ikke bare ganske glup, den er intelligent også.

Målene er 340 x 148 x 129 med en akselavstand på 223 cm. Den har en tresylindret motor på 660 ccm som vel er omtrent der Copen i sin tid startet, og maskinen yter 47 hk ved glade og lystige 6.000 omdreininger som overføres via et trinnløst, men allikevel 7-trinns- gear.

Resten av teknikken er også så konvensjonell at det nok bare er et tidsspørsmål før klart-for-produksjon signalet blir blåst. Selv ikke det innovative 3-delte platetaket, der toppseksjonen har flytende krystaller for å beskytte mot solen, burde være for komplisert for serie.

 

Liten, men praktisk

Om HSC kommer i produksjon er jeg imidlertid mindre sikker på. Men for det første HSC. Da har man dårlig fantasi når man ikke kan finne mer originale tre bokstaver i kombinasjon. Det er bare fire år siden Honda hadde en konseptbil på Tokyo-utstillingen som het akkurat det.

Jeg vet at denne bilen er norsk, men foreløpig har jeg ikke fått lov til å fortelle noe mer om akkurat det (bilen er nemlig ikke designet hjemme hos Daihatsu, og slikt blir fort litt følsomt der nede), men jeg kan i hvert fall fortelle at her tenkte de

ENKELT å gå inn og ut av bilen, fordi B-stolpen er fjernet og at gulvet er helt flatt.

ECO fordi motoren (som er den samme som i OFC-1) nøyer seg med 0,41 liter/mil ved hjelp av bl.a. stopp/start, og det følger med bl.a. aktive aerodynamiske funksjoner og en Cw-verdi på 0,28, og lavfriksjonsdekk

SIKKER, lettvekt (750 kg – det er fantastisk) men byr allikevel på førsteklasses kollisjonsbeskyttelse, og bruk av store monitorer for å eliminere døde vinkler og siktområder.

KOMFORT der målet var å gi fire voksne ypperlig transport.

 

Smarte detaljer

Det er da oppnådd på 249 cm akselavstand, lengde og bredde som for OFC-1 og en god innsteghøyde på 155 cm.

Bilen er full av elegante små detaljer, som de sleidbare setene som ser ut som de svever i luften, som alle informasjonene som samles i et flytende krystall-sentrum, akkurat som de fleste kontrollorganene er samlet i et tårn som kommer opp fra gulvet, og som den nydelige aerodynamiske detaljen som at eksosen forsvinner ut via felgen foran.

Denne bilen skulle egentlig vært ferdig til Tokyo-utstillingen. Det må være noe ekstra i gjerde når Daihatsu til de grader forserer programmet for å vise oss europeere at nå skjer det virkelig ting der.

Og jeg skal komme tilbake til vår norske vinkel.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: