Ny stor Land Cruiser
For noen uker siden avslørte vi med spionbilder at Toyota testet ut en ny Land Cruiser. Nå er den offentlig. Se spionbilder av nye Land Cruiser her Det er toppmodellen med tilleggsbetegnelse ”100” som Toyota nå avløser med ny modell og betegnelsen ”Land Cruiser V8”. Åttende generasjon av den store SUVen byr på høyere grad av komfort og kjøreglede enn noen tidligere modeller i serien. Men den er ikke modellen som blir foretrukket i Norge siden den legges på et høyt prisnivå – fra rundt millionen som personbil. Bilen er basert på en ny plattform men har fortsatt en rammekonstruksjon. I lengderetningen måler den 495 cm mens bredden er 197 cm og høyden varierer mellom 186,5 og 191 cm avhengig av innstilling. Akselavstanden måler de samme 285 cm som tidligere.
V8 x 2 To alternative V8 motorer tilbys. De som ønsker diesel tilbys en 4,5-liters D-4D i kombinasjon med en 6-trinns automatkasse. Denne byr på 286 hk ved 3600 o/min. og har et maks dreiemoment på 650 Nm i området 1600 til 2800 omdreininger. Snitt forbruk oppgis til rundt literen på mila, og det er en reduksjon på fire prosent sammenlignet med forgjengeren med 6-sylindret dieselmotor. Siden Land Cruiser er en populær bil i Nord-Amerika tilbys også en V8 bensinmotor i kombinasjon med 5-trinss automat. Med et slagvolum på 4,7 liter har den 288 hk ved 5400 o/min. og maks dreiemoment er 445 Nm ved 3400 omdreininger. Selv om forbruket ligger på 1,44 liter på mila, er det 12 prosent lavere enn hos forgjengeren.
”Krabbegear” ”Crawl Control” sørger for gode terrengegenskaper for biler med bensinmotor ved å kontrollere motor og bremser i lave hastigheter slik at sjåføren kun kan konsentrere seg om styringen uten å engste seg for hjulspinn eller låste hjul. I følge Toyota får bilen ”verdens første 4-hjuls aktiv høydereguleringskontroll og adaptiv variabel fjæring (4W AHS & AVS)”. I praksis betyr det at alle fire hjulenes avfjæring virker sammen ved hjelp av et nytt fjæringskontrollsystem. Bilen skal dermed være fullstendig stabil under alle forhold. Andre finesser de nevner er ”Europas første kinetiske dynamiske fjæringssystem (KDSS), som aktivt styrer stabilisatorstagene foran og bak ved hjelp av hydrauliske sylindre.” Det er bilutstillingen i St. Petersburg som får gleden av å ha Europa-premiere den 24. oktober. Salget i Japan starter nå mens Europa følger etter i desember. Priser og data for dagens Land Cruiser personbil Priser og data for dagens Land Cruiser varebil Artikkel fra www.firmabil.no URL: |