Over-Ferrari
Vi skulle tro at når Ferrari tok sin 490-hesters F430 og lagde en ”Scuderia” utgave av den, med 510 hester og 100 kg mindre, var siste ord sagt. Men da har du ikke snakket med Novitec. Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Novitec er et av disse litt bortgjemte tyske foredlingsbedriftene som gjør et så fantastisk arbeid at du bare blir stående og måpe. Egentlig hadde det klart seg med det gjennomførte eksteriøret på den 430-modellen de viste på Frankfurt-utstillingen - en bil de hadde døpt til Tu Nero. Tu betyr du på italiensk, og Nero betyr svart. Men dette kan også ha noe med keiser Nero og hans gladiator-kamper å gjøre, for dette var bad som i bæd. Ikke bare var bilen svart, den var så matt svart som det kan bli. Og svart hele veien, baklykter, sideblinkere, speil, felger. Bare bremseskivene og lyktene fortalte om noe annet enn et truende kølsvart tordenvær. Interiøret var like svart, gjennomført customizing er nok en ganske riktig karakteristikk, men Novitec lot det ikke bli med det.
Dobbel kompressor Fra før har de en dobbel kompressor-utgave av 430-motoren der de henter ut 636 hk. Men til denne utgaven hadde de snakket enda mer med motorstyresystemet, og de geniale danske Rotrex-kompressorene (du får dem fra G-Tech i Drammen), og da blir sluttresultatet 707 hk ved 8.350 omdreininger. Vi snakker også om et dreiemoment på 712 Nm såpass høyt oppe som ved 6.200 o/min. Det gjelder med andre ord å holde denne motoren på kammen, det gjør du via en gearkasse som er ganske betraktelig beefet opp. Noe selvfølgelig også Brembo-avdelingen er.
To hjul Men hvorfor hele pakka blir ekstra verst, er fordi Tu Nero har fått en enda baddere (som i bæddere) bror som også heter Tu Nero. Denne er like truende matt svart, og ser like fokusert ut, men denne nøyer seg med to hjul. En custom motorsykkel med en V2 RevTech motor på 1800 kubikk og nok krefter til at 120 hester overføres fra bakhjulet. Motoren er den rå utgaven, med forgasser og enkel tennplugg, mens transmisjonen er belter hele veien via en femtrinns RevTech kasse. Ramma er en Waltz Hardcore Grand Prix type med 40 graders gaffelvinkel. Hjulene kommer fra Novitec som også har fått en av de tyske mesterne, ”Maze” Wagner til å pinstripe den. Novitec sier ikke noe om hvor for denne går, eller hva den veier – naknere sykkel er det ikke ofte du ser, men det er klart at dette er et perfekt par for garasjen din. De forteller imidlertid at Ferrarien gjør sine 348 km/t og akselererer fra null til hundre på 3,5 sekunder. Det er kortere tid enn du bruker på å si Novitec Ferrari F430 Bi-Compressore Evoluzione. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |