Smutthull tettes
Vegdirektoratet vil øke størrelsen på den såkalte ”statskassa”. Dermed kan en rekke populære biler bli vesentlig dyrere, og i ytterste konsekvens forsvinne fra det norske markedet. Vegdirektoratet har i lang tid sett seg lei på at mange personbiler, spesielt større flerbruksbiler og SUVer, blir registrert som varebiler. Disse betaler bare 22 prosent av de avgiftene som beregnes for personbiler, og dermed blir det færre kroner i statskassa. Bilene er populære hos de som ønsker en komfortabel bil men klarer seg med to seter, ikke minst som firmabiler for håndverkere.
Imaginær kasse For å kunne godkjennes som varebil klasse 2 på grønne skilter i dag, må varerommet i følge reglementet kunne romme "en tenkt rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm”. Det er ikke noe krav om at kassa fysisk skal kunne lastes inn gjennom bakdøra så lenge den får plass inne i varerommet. Mange importører bygger om sine personbiler for å få dem godkjent som varebil - noe som kan bety vesentlig økning i salgsvolumet og for flere modeller et ”være eller ikke være”. For eksempel ble det i følge OFV i fjor registrert 2195 Touran varebiler mens tilsvarende tall for Touran personbil var 1617. Enda mer ekstremt er forholdet for Toyota Land Cruiser hvor det ble registrert hele 1633 varebiler mot beskjedne 143 personbiler. Dette er naturlig når prisutslagene er så ekstreme som de er. En Land Cruiser 3,0 D-4D personbil med automatgear koster fra kr 664.500. Klarer du deg med to seter, kan du spare 240.000 kroner. Etter noen år kan bilen bygges om til personbil mot at du betaler en avgift som blir rimeligere år for år.
Aksjonerer Nå tar Vegdirektoratet et initiativ overfor Toll- og Avgiftsdirektoratet med henblikk på å stramme inn regelverket for varebilgodkjenning. - Volkswagen Touran er en bil som i det ene øyeblikket er varebil og i det neste ikke er stor nok til å få inn statskassa. Det er uheldig, sier Finn Larsstuen i Vegdirektoratet. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere. BilNorge.no er kjent med at Vegdirektoratet har oversendt et forslag til Toll- og Avgiftsdirektoratet hvor det foreslås at høyden på ”statskassa” økes fra 105 til 110 centimeter.
Uønsket på grønt I forbindelse med dette forslaget har Vegdirektoratet lagt ved en liste over biler som man ønsker å få luket ut som varebiler. Direktoratet mener at disse i realiteten er personbiler. Erfaringsmessig vil et slikt forslag fra Vegdirektoratet bli tatt til følge av Toll og Avgiftsdirektoratet. Siden det er snakk om en forskriftsendring, krever forslaget ikke politisk behandling. Det betyr at endringene kan iverksettes nærmest "over natten" – noe vi også har opplevd i tidligere tilfeller med slike endringer. Går det som Vegdirektoratet foreslår, kan dermed nok et særnorsk smutthull bli tettet.
Disse bilene vil trolig få problemer dersom høyden på ”statskassa” økes med 5 cm. Modeller merket med kryss er i grenseland og kan muligens klare høydekrav på 110 cm.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |