Toppløs 1-serie
Mens vi gjør oss klar til vår første tur med 1-serie coupé, presenterer BMW den åpne 1-serien. Her er det klassisk BMW-oppskrift med sekssylindrede motorer og drift på bakhjulene. For eksempel har 125i en rekkesekser på tre liter som yter 218 hk og har et maks dreimoment på 270 Nm. Tross kreftene sørger BMW EfficientDynamics for et relativt beskjedent forbruk. Les mer om EfficientDynamics! Toppmodellen blir 135i med 3-liters twin turbo som byr på hele 300 hk i den kompakte bilen. Her har du 400 Nm til disposisjon allerede fra 1400 o/min. Dermed akselerer du til 100 km/t i løpet av 5,6 raske og videre til en potensiell toppfart på 250 km/t.
For Norge Siden disse modellene er dårlig tilpasset det norske avgiftssystemet, kommer det heldigvis også et par nyutviklede firesylindrede motorer i 120i og 118i samt et dieselalternativ med betegnelse 120d. 120i byr på 170 hk, mens 118i har 143. De som velger dieselutgaven får 177 gamper under panseret. Selv i hastigheter på inntil 40 km/t kan kalesjen betjenes, og operasjonen tar 22 sekunder - enten du kler på eller av taket. Kalesjen leveres standard i enten sort eller grått, men den kan også bestilles i en spesiell Moonlight Black som er unik for 1-serien. Denne har innvevde metalltråder – noe som gir taket et metallisk utseende.
For åpen cruising Biler med Boston lær-interiør er utstyrt med BMWs solreflekterende teknologi som reduserer effekten av solstråler, spesielt på mørkt skinn. Klimaanlegget har en egen funksjon for åpen kjøring. En vindavviser kan leveres for de som ønsker en lunere tur, og bilen er utstyrt med sensorer som registrerer om den er i ferd med å rulle rundt. Våren 2008 er 1-serie cabriolet på plass hos din BMW-forhandler. Coupéen skal være på plass på denne siden av årsskiftet. I juli presenterte vi spionbilder av denne bilen Det er snart et år siden vi presenterte BMWs planer for 1-serien Artikkel fra www.firmabil.no URL: |