Evolusjon går videre
Mitsubishi lanserer sin tiende evolusjon på Tokyo-utstillingen i slutten denne måneden. HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO Det er sinnaversjonen av Lancer som i dag debuterer i Japan. Her i Europa lanseres den først våren 2008, og det er derfor foreløpig lite offisiell informasjon å innhente for vårt marked. I august avslørte spionbilder av Evo X Mens erkerival Subaru velger å satse på kombikupé for sin heteste modell, tviholder Mitsubishi på sedanformen. Som nyere modeller fra Mitsubishi – deriblant Lancer Sports Sedan, får også Evo X en aggressiv front.
Mye nytt Bilen er bygget på en ny plattform, og alt fra ytterst til innerst er endret. Oppgaven konstruktørene fikk var enkelt: gjør den så rask som mulig samtidig som sikkerheten ivaretas. Derfor er Evo X spekket med moderne teknologi, inkludert S-AWC (Super All Wheel Control) og en nyutviklet Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) gearkasse. 5-trinns manuell kasse er standard, men de som ønsker og smører seg med en porsjon tålmodighet, får biler med ”paddle shift” i løpet av et par måneder.
Kjent oppskrift Motoren er fortsatt en turbomatet 2-liter, men den er 12 kg lettere og forbrenner mer effektivt enn forgjengeren på tross av 280 hk og et maks dreiemoment på respektable 422 Nm. Det hører med til historien at Evo X i Japan leveres i forskjellige varianter og utstyrsnivåer, og europeere vil nok også kort etter lanseringen bli tilbudt ekstra hissige spesialmodeller. De skal bli spennende å se hvordan nye fra Mitsubishi kommer ut i konkurranse med Subaru Impreza WRX STi som også leveres i ny drakt fra neste år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |