Adjø til Benz
Det var nok ventet, Dagen etter den ekstraordinære generalforsamlingen, var avisene fulle av annonser om at nå heter det bare Daimler. Hva galt har Karl Benz gjort? Berlin var stedet for den ekstraordinære generalforsamlingen i det som het DaimlerChrysler, der aksjonærene skulle ta stilling til det nødvendige navneskiftet etter at man hadde blitt kvitt Chrysler. Selvfølgelig måtte dette gjøres på demokratisk vis – det måtte altså avgjøres på en ekstraordinær generalforsamling. Å si at stor spenning var knyttet til avgjørelsen, ville smake av forsiktig overdrivelse. Et 15-mannslag hadde allerede vært i gang i flere måneder med ”Prosjekt NavneSkifte” – en operasjon som vil koste godt over 50 millioner euro, engasjere mer enn 200 personer og vare til et godt stykke inn i neste år. Gamle Karl hadde ikke en sjanse. Riktignok var det bare så vidt over 50 prosent av kapitalen som var representert på møtet, men av den var det 98,76 % (var det noen som trodde slike stemmetall forsvant med den gamle østsonen?) som stemte for styrets forslag. Les historien til Mercedes-Benz her
Delte meninger Det var riktignok noen som forsøkte å foreslå Benz som navn i stedet. Kortere og tidligere i alfabetet var to av argumentene. Historikken ble også nevnt, selvfølgelig. Karl Benz og Gottlieb Daimler utviklet hvert sitt kjøretøy parallelt, og begge viste sine i 1885. Men selv om de opererte rett rundt hjørnet for hverandre, tror man de aldri møtte hverandre. Selskapene gjorde det imidlertid, de fusjonerte i 1926. Da het det Daimler-Benz, og bilene har jo vært Mecedes-Benz hele veien.
Mange navn Det er da heller ingen tvil om at dette fortsatt skal være navnet på personbilene, men ellers er de globale helsidesannonsene ikke helt klare: ”Mercedes-Benz biler, Daimler lastebiler, Daimler Financial Services, Mercedes-Benz varebiler og Daimler busser” hylles der, og vi trøstes med at dersom vi vil vite litt mer om navneskiftet, så kan vi gå til www.daimler.com. En litt ugrei parallell til en ”ny” norsk industrigigant som ble født omtrent samtidig: Dagen etter at Daimler var blitt virkelighet, offentliggjorde Frankrikes AMF (organet som overvåker børsen) en rapport som dreide seg om påstått inside-handel i EADS. EADS er et aerospace-selskap der Daimler er tung inne, og som har store interesser i Airbus. Historien kan bli problematisk, og Dieter Zetsche måtte midt oppi alle festlighetene ut med de obligatoriske ”Vi har ikke noe vi kan klandres for i det hele tatt her.” Det blir ikke stopp med det, nå er også Bayern inne i en utredning om akkurat det samme. Både StatoilHydro og nye Daimler kunne nok tenkt seg å få lov til å feire i fred for slikt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |