Toyotas lettvekter
Den ene konseptbilen etter den andre renner ut av Toyotas overflødighetshorn i Tokyo. Den mest spennende kan vi ikke engang uttale. HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO Fiat hadde en grei tellemåte for sine prototyper og prosjekter. X sto for eksperiment, og så var det et tall som fortalte hvilket prosjekt det dreide seg om. En modell fikk dette prosjektnummeret som modellnavn. Legendariske X 1/9 – eller Eks Første September som den ble døpt. Her indikerte 1-tallet at den var den første utgaven av biler i eksperiment-9-serien. En praktbil, en mini-Miura, med et særdeles vellykket Bertone-karosseri. Rustmarken elsket den også.
1/X-del Nå forsøker Toyota seg med et liknende modellnavn. 1/X heter et usedvanlig spennende konsept i Tokyo. Det skal uttales en Xtedel, forteller de oss, hvordan nå det skal uttales. Men glem det, et av poengene er at den for eksempel bare veier 1/X-del av hva en tilsvarende produksjonsbil veier (420 kg – det er lovende!), og at den bare bruker 1/X-del så mye fossilt drivstoff som kollegene.
Plugg-inn Det er ganske enkelt en Prius i innvendig størrelse med en tre-del av Prius’ vekt, og bedre enn halvparten av Prius’ forbruk. Her har vi en plugg-inn hybrid, der forbrenningsmotoren er på bare 500 ccm. Hele drivlinjen er pakket inn under baksetet, og det er bakhjulene som er de drevne her. Til det interessante karosseriet har man benyttet kullfiberarmert plast for å sikre glimrende kraftopptaks-egenskaper (den er med andre ord grei å kollidere med), og på grunn av den høye stivheten kan man nøye seg med meget smale vindusstolper uten at det går ut over stivheten. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |