[]
[] [firmabil.no] []

Ny Skyline coupé


Jon Winding-Sørensen



Nissans flaggskip, Skyline befinner seg vel i 11. eller 12. generasjon nå. Og det er vel ikke akkurat uventet at det følger en coupé etter den nyeste sedan-utgaven. Men nå er den altså klar. I hvert fall hjemme.

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Skal vi være enige om at den ser svært bra ut på bildene i hvert fall? Den er klar hos japanske forhandlere rett i forkant av Tokyo-utstillingen. Salgsmålet forteller klart at dette er en bil i aller øverste klasse: 200 biler pr. måned sikrer at dette er et ganske eksklusivt produkt.

 

Full pakke

Den inneholder selvfølgelig alt man kan tenke seg av underholdning (Bose), navigasjon (HDD CarWings) og kommunikasjonsutstyr.  Komfortavdelingen er også så omfattende, sammen med flere forskjellige interiør-pakker, at man nesten står i fare for å glemme at fremdeles er dette en bil som er beregnet for aktiv bruk.

Opp gjennom årene har vel dette vært det nærmeste japanske volumfabrikker har kommet en superbil, og selv denne nyeste, stadig litt fetere utgaven, har spesifikasjon på spesifikasjon som tyder på at dette også kan bli en klassiker.

 

Kjent oppskrift

FR-L-plattformen er en Skyline veteran, brukt også på V35-utgaven – så glem vibrasjoner og uventede vridninger – her er det maksimal stivhet og stabilitet. Nissan kasser også drivlinje-pakken FM – for front mid-ship, altså midtmotor i forkant. En V6 motor på 3,7 liter er hjertet i foretaket.

333 hestekrefter er morsomt nok i seg selv, men enda morsommere høres det ut at du kan hente 90 prosent av maks dreiemoment (nesten 400 Nm) hvor som helst mellom 2.400 og 7.000 omdreininger. Motoren er rød-linjet på 7.500 – fremdeles kan japanerne lage motorer som trivs med høye turtall.

Ventilsystemet hjelper til her. Systemet kalles VVEL, av en eller annen grunn – det betyr Variable Valve Event and Lift. Hva et variabelt ventil-stevne betyr aner jeg ikke, men meningen er at her endres både løft og tider trinnløst gjennom hele turtallregisteret og avhengig av belastningen.

Masse luft og minimalt pumpetap gir en motor som er nesten like kjapt følsom på gassen som en gammeldags superbilmotor med en stagstyrt forgasser pr. sylinder.

 

Trippel-kon synk

De fleste vil nok gå for den sekstrinns manuelle, der trippel-kon synkroniseringen kan gjøre det alt for fristende å skifte uten clutch. Men en femtrinns automat, tilpasset motorens karakteristikk, er også et akseptabelt alternativ. Dette er en kasse med fuzzy logic, som tilpasser seg førerens humør og kjørestil.

Bremsene er selvfølgelig state-of-the-art, med mengder av elektroniske tilleggstjenester. Man slipper selvfølgelig heller ikke unna den elektroniske VDC, Vehicle Dynamic Control, men styringen er ikke blitt elektrisk ennå. Der finner vi gammeldags fartsavhengig hydraulikk.

 

Aktiv 4WS

Bilen kan også leveres med aktiv firehjulsstyring, det samme systemet har faktisk Renault lånt og leverer det som ekstra på noen av topputgavene av Laguna.

Dette er en bil som virkelig skal bli spennende å se i levende live. Det skal også bli spennende å se hvor lang tid det tar før den første gråimporten, med rattet på den gale siden, kommer til Europa. Engelskmennene pleier å være kjappe der.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: