Outlander med dyre hester
LANSERING: Mitsubishi bygger ut Outlander-serien med nye motorer. 16 dieselhester ekstra koster 65.000 kroner – er de verd det? Bil var enklere før. Da var tyske biler tyske, franske franske og japanske japanske. Nå blandes alt i en eneste global miks av biltyper og motorer. Som tilfellet er med Mitsubishi Outlander. Ikke bare har både Citroen og Peugeot fått sine egne tvillinger baser på Outlander med egne motorer – men dieselmotorene i Outlander kommer til Japan fra den andre siden av kloden. Mens motoren på 2 liter produseres av Volkswagen, er det PSA (Citroen og Peugeot) som leverer den nye 2,2-liters dieselmotoren. Og for å gjøre det hele fullkomment lanserer også Mitsubishi med en 2,4-liters bensinmotor på 170 hk. Det er en såkalt ”verdensmotor” utviklet i et samarbeid mellom Chrysler, Hyundai og Mitsubishi.
Norsk favoritt Men det er diesel det handler om i Norge. Ni av to kunder velger diesel, og på Outlander venter kundene i over fem måneder på sin nye bil. Etterspørselen er så stor at forhandlerne knapt gidder å selge bilen som 2-seters varebil (pris fra kr 285.000). Ny på BIL 07 i Lillestrøm, er Outlander med den franske 2,2-liters dieselmotor. Den gjør bilen 65.000 kroner dyrere enn en tilsvarende utstyrt bil med 2,0-liter. For det beløpet får man er mer fleksibel motor med et lavere støynivå, særlig når motoren er kald. Skal sant sies så er 2.0-liters motoren fra VW en skikkelig bråkebøtte ved kaldstart. Og motoren kan lett oppfattes som ”kjedelig” – selv om det er helt OK til hverdagsbruk.
Mer skyv Da er det mer driv i motoren på 2,2 liter der effekten er økt til 156 hk. Det høres kanskje ikke så mye ut at en bil får 16 ekstra hester, men takket være økt dreiemoment blir det mer fleksibilitet og man får mer krefter i motbakker og når bilen trekker henger. Outlander kan trekke henger på inntil 2 tonn – og det selges knapt en Outlander uten hengerfeste. Men er det noe fornuft i å betale 90.000 kroner mer? At forbruket av drivstoff øker fra 0,67 liter pr mil til 0,73 spiller mindre rolle. Tvilsomt er det om bruktbilkunden er villig til å betale noe særlig ekstra for at bilen har en større motor. Det virker råflott og ekstravagant å legge på 65.000 kroner for å få en strålende Outlander med god komfort – men med en litt større motor. De som tjener mest på de ekstra hestene er staten som får mye mer i importavgift.
PS! I november-utgaven av Bladet Bil finner du test av 6 aktuelle SUVer – deriblant Mitsubishi Outlander og Peugeot 4007.
KORT OM BILEN Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D PRISER: 5-seter Intense – kr 449.900 7-seter Instyle - kr 499.900 Kan også leveres som varebil
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 2179 ccm. 115 kW (156 hk) v/4000 o/min. 380 Nm v/2000 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 464 x 180 x 172 cm Akselavstand: 267 cm Egenvekt m/fører: 1700 kg Tillatt totalvekt: 2200 kg Dekk: 225/55 R18 Tankvolum: 70 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 9,9 sek Toppfart: 200 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil CO2-utslipp: 194 g/km Artikkel fra www.firmabil.no URL: |