[]
[] [firmabil.no] []

Nissan boltrer seg


Jon Winding-Sørensen



Den ene konseptbilen fra Nissan, Pivo 2 har vi allerede presentert for deg. Den andre store Nissan-nyheten, den alle virkelig gleder seg til, kan du imidlertid ikke få ennå. Men de bekrefter det i hvert fall: GT-R er klar for produksjon. Detaljer den 24. oktober.

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Mens vi venter på den får vi nøye oss med Nissans tre andre konseptbiler. Den ene er en flip, den andre er et seriøst arbeidsverktøy og den tredje er faktisk ganske spennende. På mange måter mer Mercedes enn Mercedes egen F700 konsept i Frankfurt.

 

Rund Boks

Men det første først. R.D/B.X heter den. Det betyr Round Box – hva nå det måtte være for noe. Den ser ut som en forvokst Smart Crossblade – og forvokst må den jo være siden den skal ha plass til fire. Og disse fire er da plassert i et miljø som skal få dem til å føle seg som en eneste stor familie.

Her skal alt deles, fra informasjon og underholdning til følelsen av fartsvinden rundt ørene.

Hva dette egentlig betyr, er igjen et stort japansk mysterium, men Nissan presiserer at her er det ikke bare føreren som skal ha glede av åpen bil. Alle om bord skal merke det. (Har de ikke alltid det da? Alle sammen? Når det kjøres åpent?).

I hvert fall er åpenbart et av de store poengene at bilen er utstyrt med store vinduer, helt nede ved gulvet også, slik at alle fire skal få følelsen av at landskapet fyker forbi under dem ”uten å risikere kontakt med veien”.

Revolusjonerende sier nå jeg.

 

Avansert Van

Litt mer seriøs er NV200.  Det er en avansert van, i virkelig varebil-betydning. For bak den forreste seterekken, er det alvor. Der finner man en stor pod som kan trekkes ut. Den kan være innredet og utstyrt slik at den passer en rekke forskjellige formål.

Snekker for eksempel? Eller sykkelreparatør. Off-Road Sykkel Reparatør? Eller, som den utgaven publikum kommer til å møte på Tokyo-utstillingen, beregnet for en som fotograferer de store verdenshavene.

Du finner for eksempel utstyr for å fjernstyre et robotkamera, og alt som skal til for å mekke og redigere bilder når du er ute på jobb.

Karosseriet er jo utformet slik at man skulle ønske man snart så noe tilsvarende blant moderne varebiler, mens interiøret, på Nissansk ”er skapt for å kombinere høyeffektivitet med human touch” - her skal fører og passasjer kunne oppfriskes mentalt der de kjører fra jobb til jobb.

 

Intimt

Den siste av disse tre er jeg imidlertid litt imponert av. Intima er den døpt, og her vrøvles det igjen om en bil for de som alltid må omgi seg med raffinert eleganse og komfort. Bilen byr til og med på en ekstraordinær verden av artistiske former, materialer og belysning.

Poenget er imidlertid det at for det første har Nissan klart å skape en utvendig form som er atskillig grader mer vellykket enn det Mercedes gjorde på sin F700, samtidig som denne nesten ser ut som en Mercedes.

En praktfull front og en profil som ikke er ulik CLS. Interiøret ser like overveldende ut, gjennom de to låvedørene som ser ut som de åpner seg 180 grader og ingen midtstolpe. Du går rett inn i stua. Og hvilken stue!

Det er mange som sier at Japanerne klarer nok å kopiere det meste, men virkelig luksus, den som har med tradisjon og røtter å gjøre, kommer de aldri til å få til.

Fortsetter de slik er det neimen ikke langt unna at de fikser det også.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: