[]
[] [firmabil.no] []

Fullverdig utfordrer


Jørgen Seemann Berg




På Bilutstillingen i Lillestrøm reintroduseres bilmerket Isuzu på det norske markedet – vi kjørte det første eksemplaret i Norge.


Isuzu har vært på markedet i Norge før, men da som en del av General Motors.  Nå er Isuzu tilbake som selvstendig nyttekjøretøyprodusent, representert i Norge av tradisjonsrike RSA som også står bak importen av Suzuki.

Pickupmarkedet har hatt enn eventyrlig økning de siste årene.  Bare fra 2005 til 2006 var økningen i dette markedssegmentet ikke mindre enn 75 prosent.  Hittil i år har det økt nærmere 40 prosent.

Årsaken er klinkende klar.  Produktene er rett og slett blitt bedre.  Mye bedre.  Det er ikke lenge siden disse bilene var en orgie i støy og vibrasjoner, og vi målte akselerasjonen med kalender.  I løpet av et drøyt år har alle produsentene fått nye modeller, foruten at vi allerede i år har fått en helt ny ”gutt i klasse”, nemlig SsangYong Actyon Sports. 

I november kommer årets annen nykommer, nemlig Isuzu D-Max.  Begge disse nykommerne er fullt på høyde med de nye modellene fra de etablerte leverandørene.  Det betyr at et marked som for ikke lenge siden var totalt dominert av Toyota og Nissan, nå er et åpent oppgjør mellom sju svært kompetente deltagere.

 

Enkelt

Og kompetansen går på at disse pickupene i dag er vel så komfortable å kjøre som de dyreste SUV’ene, som Range-Rover og LandCruiser, var for under ti år siden. 

Moderne dieselmotorer med common rail-innsprøytning, og understell som har fått styring og fjæring som det sømmer seg i 2007, sørger for at dette går uten nødvendig støy like komfortabelt i venstre felt på motorveien så vel som på anleggsveien.

Selv om det står japanske navn på de fleste pick-up’ene, produseres de ikke der!  De fleste produseres i Thailand, så også Isuzu; og med en så stor avstand til produsentlandet har RSA valgt å gjøre det enkelt.  De tar inn to varianter, lang todørs og firedørs, som begge kan leveres med manuell eller automatisk gearkasse. 

Mens D-Max leveres på andre markeder både med kort førerhus, med bare bakhjulsdrift og med en 2,5 liters motor, har RSA altså satset på bare disse til sammen fire variantene med 3-liters motor.

 

Godt inntrykk

Samtidig gir disse bilene et svært godt inntrykk hva kvalitet og finish angår.  Alle sammen.  Isuzu D-Max gjør det i aller høyeste grad.  Noe som ikke er spesielt overraskende, siden de konkurrerer om de samme kundene over mer eller mindre hele verden.

Isuzus treliters motor går særdeles lavmælt, i hvert fall på lavere turtallsområder.  Den gir betydelig mer livstegn fra seg når turtallet passerer 3000, noe som lett kan skje hvis man er tung på høyrefoten, for automatkassa er litt vel villig til å geare ned.  Denne observatør ville trolig valgt det manuelle alternativet. 

Men så snart man har vent seg til å bruke silkefoten kan man tusle rundt på 1800 til 2300 omdreininger 99 prosent av tiden.  For øvrig går den rundt ca. 1750 ganger i minuttet i 80 km/t, og med forbausende lite støy fra hjul og drivverk, og heller ikke overdrevent mye vindstøy, er det SUV-klasse over dette.

 

Litt lavere

Interessant nok gir den 3- -liters motoren ”bare” 333 Nm med automatgear, mens den gir 360 Nm med manuell kasse, noe som trolig antyder automatkassens begrensninger.  Her er rett og slett elektronikken brukt til å kutte toppen av kurven, for mens bilen med automatgear gir 333 Nm mellom 1600 og 3200 o.min., kommer 360 Nm i bilen med manuell kasse bare mellom 1800 og 2800 Nm.  Om man trenger de siste 27 Nm er selvsagt et særdeles hypotetisk spørsmål.

Vi er også det siste året blitt svært imponert over hvor bra konstruktørene av disse firehjulsdrevne pickupene er blitt til å frembringe meget presis styring med tydelige tilbakemeldinger til sjåføren.  Isuzu imponerer også solid innenfor vår verden av her.  Lett og svært presis er ingen overdreven beskrivelse.

En detalj vi var spesielt fornøyd med, var plasseringen av bryterne for å velge 2H, 4H og 4L.  Veldig prominent plassert midt på dashbordet er slik vi liker det når vi må velge i en fart.  Drivverket er for øvrig konvensjonelt, med reduksjonskasse og differensialbrems bak. 

Hjulopphenget er ditto, med uavhengig forhjulsoppheng med torsjonsfjærer og stiv bakaksel opphengt i langsgående bladfjærer, altså omtrent som de andre.  Men også en så enkel oppskrift går det åpenbart nå an å få mye ut av.

Uten å forsøke å gi dette preg av å være en sammenligning med konkurrentene, kan vi i hvert fall slå fast at den nye Isuzu D-Max er en fullverdig utfordrer til de øvrige pickupene på det norske marked.  I andre land har disse bilene fem års garanti, men vi garanterer ikke på det nåværende tidspunkt at den norske importøren velger det samme.

bil07 er jo en utstilling for personbiler, og Isuzu D-Max finnes også som femseters personbil - da er prisen 579.900.

 

Fakta: Isuzu D-Max

Motor: Isuzu fire-sylindret diesel, 3,0 liter, common rail og variabel turbo

Effekt: 163 hk ved 3600 o.min.

Dreiemoment: 333 Nm 1600-3200 o.min.

Transmisjon:
4-trinns automat, reduksjonskasse, innkoblingsbar firehjulsdrift.

Bremser: Skiver foran, tromler bak, ABS og EBD

Lengde x bredde: 5035 x 1800 med mer

Innvendig lengde lasteplan: 1380 mm

Totalvekt: 2960 kg

Maksimal hengervekt: 3000 kg

Pris: (versjon som prøvekjørt) kr. 319.900,- som personbil 579.900.
 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: