[]
[] [firmabil.no] []

Dette blir Audis minste


Terje Ringen




Audi debuterer i dag konseptbilen ”metroproject quattro” i Tokyo. Den kan gi bud om en kommende småbil fra Ingolstadt.

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

For å oppnå ønsket volum må Audi ha modeller under A3 – et segment hvor BMW i dag er godt representert med Mini-familien. Derfor kan den lille konseptbilen inneholde elementer som om noen år er på plass i en produksjonsbil selv om metroproject quattro er en ren one-off.

 

Funksjonelt

Fronten med en markant Audi-grill bærer preg av familietilhørighet til større søsken. Takbuen er kupéaktig og fremheves av en aluminiumslist. Bilen har fire individuelle seter i tillegg til et bagasjerom på 240 liter. Lengden er 3,91 meter over en akselavstand på 2,46m. I bredde måler den 1,75m og høyden er 1,40m.

På senterkonsollen sitter en mobilenhet som kan tas med ut av bilen. Denne gir adgang til bilen samtidig som den fungerer som mobiltelefon, navigasjon og audio/video-spiller i en og samme enhet. Den er også kontrollorgan (MMI) for mange av funksjonene i metroproject quattro.

Bilen er også utstyrt med Audi drive select – et system vi nylig prøvde på nye A4 og som lar deg påvirke bilens egenskaper gjennom tilpasning av blant annet styring og demping i komfortabel eller sportslig retning. Dette kan du lese mer om i neste utgave av bladet BIL.

 

Kjapp

Den er en akselerasjonsvillig småtass som klarer null til hundre i løpet av 7,8 sekunder og har en potensiell toppfart på 201 km/t. Under panseret sitter en kompakt 1,4-liters TFSI-motor med 150 hk og 240 Nm som overfører krefter til forhjulene via en S-Tronic gearkasse.

I tillegg sitter en 41-hesters elektromotor på bakakselen som bidrar med ytterligere 200 Nm på bakhjulene. Dermed får du quattro firehjulsdrift når behovet er til stede.

 

Synergi

I urbane strøk kan bensinmotoren kuttes ut slik at du kjører helt utslippsfritt. I denne modusen har bilen en rekkevidde på 100 kilometer – noe som kan forlenges ved å plugge bilen til en vanlig stikkontakt.

Når begge motorene er i funksjon får du ikke bare økte ytelser – forbruket synker samtidig med 15 prosent sammenlignet med hva TFSI-motoren klarer på egenhånd.

Når en A1 står på Audi-programmet om noen år, kan en hybrid drivlinje være et våpen i kampen for reduserte utslipp – noe som kan komme godt med i miksen for en produsent med mange luksuriøse og sportslige modeller.

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: