Ny GT-R på plass
Nissan har dratt lakenet av sin nye superbil – GT-R på Tokyo-utstillingen i dag. Heldigvis er det fortsatt noen som har fokus på reinspikka kjøreglede. HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO I følge Nissan er dette ”den ultimate superbilen for alle, hvor som helst og når som helst” – utviklet for å fungere optimalt under nær sagt alle slags forhold – det være seg på Nürbrugring, i snø, regn eller under dagligdags kjøring. Den er utstyrt med en nyutviklet ”premium midstkipspakke” – noe som innebærer at motoren er frontmontert med tyngdepunktet bak forhjulene. Les vår forhåndsomtale med linker Nissan påstår å ha tatt hensyn til alle naturens krefter – som gravitasjon, sentrifugalkraft og aerodynamikk og at de har oversatt disse kreftene til en ny design som gir maksimalt veigrep og optimal flyt av luftstrømmene. Ved å inkludere føreren i dette bildet mener Nissan å ha konstruert den perfekte Human-Machine Interface (HMI).
God erfaring Store ord, men de som har inngående erfaring med tidligere GT-R-modeller nikker antageligvis anerkjennende og kan nesten ikke vente på å få satt seg inn i en etterlengtet ny generasjon av Nissans superbil. Her er karbonfiber, aluminium og stål kombinert med høy presisjon og testet grundig under hard vibrasjon. Drivlinjen er montert av én håndplukket mekaniker i et sterilt rom før hver eneste bil går gjennom en tøff test for å sjekke at alt fungerer som det skal. I Japan består også forhandlernettet av håndplukkede eksperter som er grundig opplært. Kundene får total support for bilens tre første leveår, inkludert finjustering av motor, transmisjon og hjulstilling etter 1000 kilometer, og så igjen hver 12. måned – alt inkludert i bilens pris.
Velbalansert Bilen er utstyrt med 4WD, og for å oppnå best mulig vektfordelig er gearkassa med dobbel clutch plassert bak i bilen i stedet for foran som er vanlig. Dette gjør det i følge Nissan også lettere å oppnå optimal plassering av pedalene. Gearskiftene skjer via hendler på rattet. Under panseret sitter Nissans nyutviklede 3,8-liters twinturbo ”VR38” V6-maskin. Den byr på 480 hk ved 6400 omdreininger og et maks dreiemoment på 588 Nm i området 3200 til 5200 omdreininger. Om lag 400 Nm er til stede under vanlig kjøring ved normale turtall, så du må ikke være på konstant jakt med høyrefoten for å få glede av kreftene.
Gode hjelpere Bilstein DampTronic overvåker kjørestil og veiforhold for å gi optimal demping i alle situasjoner og hjelper til med å holde bilen på veien under akselerasjon, bremsing og gjennom raske kurver. Apropos bremsing, så er det Brembo som har ansvaret for den avdelingen. Det innebærer perforerte skiver, 6-pots calipere foran og 4-pots bak. Run-flat dekk lar deg kjøre 80 km i 80 km/t etter en eventuell punktering. Fire personer får tildelt hvert sitt individuelle seter når de entrer GT-R. Interiøret er utformet for å balansere funksjonalitet og komfort, både for en hverdagsbil og for en supersportsbil. Instrumentene er utformet for å gi god oversikt i høye hastigheter og med en sentralt plassert turteller som også viser hvilket gear som benyttes.
Tilpasningsdyktig Bilens ”natur” kan i stor grad endres av føreren ved hjelp av en spesiell innstillingsknapp plassert sentralt på instrumentpanelet. Her kan gearskift, støtdempere og VDC stabilitetskontroll innstilles i tre nivåer – Normal, Komfort eller R – sistnevnte for å få ut mest av GT-R’s potensial. Velspekket med navigasjon, et BOSE lydanlegg og det meste av hva du måtte ønske av utstyr koster herligheten i Japan fra kr 360.000 til kr 400.000 - avhengig av om du velger en vanlig GT-R, en GT-R Black Edition eller en GT-R Premium Edition. Det kan nesten få en norsk bilentusiast til å dø av misunnelse. HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO Artikkel fra www.firmabil.no URL: |