[]
[] [firmabil.no] []

Større enn du tror


Knut Moberg d.e.



Shirosata testbane, Japan (BilNorge.no): Nye Lancer blir en av de store nyhetene på bilutstillingen i Lillestrøm. Bilen er ikke bare en størrelse større enn dagens Lancer – men to eller tre. En fullverdig familiebil. Men det kan bli en tung oppstart!

HER FINNER DU ALLE NYHETENE FRA TOKYO

Stor som Skoda Octavia, Audi A4, Mercedes C-Klasse og Volvo S60. Nesten ti cm lengre enn dagens Lancer – og det eneste som er felles for dagens og den nye Lancer er navnet.

Den nye kunne like godt fått navnet Carisma eller Galant, for nye Lancer er blitt en diger bil. (Mitsubishi kutter helt ut navnet Carisma og Galant er reservert for en mulig storbil).

Det er i november nye Lancer lanseres i Norge. På bil07 skal den bli diamanten på Mitsubishis stand. For målene er klare. Lancer skal på kort og lang sikt bli en av Mitsubishi mest solgte biler i Norge – sammen med Outlander.

De to modellene skal ligge i verktøykassa som skal gjøre Mitsubishi til Norges nest største japanske bilmerke (etter Toyota) – men godt foran Nissan, Mazda, Honda og Suzuki.

Den nye Lancer er fullvoksen med sine 4,57 meter. 37 cm lengre enn VW Golf, 32 lengre enn Opel Astra – 4 cm kortere enn Opel Vectra og bare 6 cm kortere enn Mitsubishi Galant som har gått ut av produksjon. Kanskje er det ikke tilfeldig at Lancer i Japan har fått navnet Galant!

 

Mye sedan – lite sport

Adm. direktør Bernt G. Jessen i MMC Norge håper ikke at norske bilkunder sitter med den følelsen at ”Lancer er lik en liten bil”.

- Vi skal få dem til å endre oppfatning, sier han. Troen på Lancer er mer enn enorm og han er nesten lyrisk når han snakker om bilens mange fordeler.

Men bilen taler for seg selv. Solid femseter med stort bagasjerom. I Norge velger man navnet ”Sports sedan”. Sannheten er kanskje heller at bilen er veldig mye sedan – men ikke veldig sport.

Å tro at fansen til BMW 3-serien og Audi A4 skal falle pladask for Lancer, er som å få en ekte fiskeelsker til å foretrekke frosne fiskepinner til middag.

- Vi skal få kundene inn i bilen, er trøsten fra Jessen. De vil neppe bli skuffet.

 

Ikke stasjonsvogn

I november kommer Lancer sedan. I september neste år kommer den en 5-dørs kombi. Men noen stasjonsvogn kommer det ikke av Lancer ”innenfor dagens planperiode”. Mitsubishi hevder at de som skal ha stasjonsvogn, har det i Outlander – de om det.

- Vi skal treffe 70.000 av de kundene som i år kjøper seg ny bil, sier Jessen og mener at nye Lancer nærmest kan konkurrere med hva som helst. Men der tar han trolig munnen litt for full.

 

Sent ut med riktig diesel

For Mitsubishi Lancer lanseres i år bare med en bensinmotor på 110 hk. I februar 2008 kommer det ytterligere en bensinmotor på 144 hk. Men hva da med norske bilkjøpere som har lagt sin elsk på diesel?

Lancer lanseres med diesel – men det er en stor 2,0-liters motor på 140 hk. Den blir dyr med norske CO2-avgifter.

Men Mitsubishi har nesten helt klar sin egen ny verdensdiesel på 1,8 liter og med et langt lavere utslipp av CO2.

Det er dette som skal bli ”diesel-Lancer i Norge” – men ingen vil i dag si når denne modellvarianten vil være for salg – bortsett fra ”en gang i 2008”.

Det kan bli lenge å vente for kunder som gjerne skulle hatt den store Lancer med den prisgunstig diesel fra dag én.

Men de må smøre seg med tålmodighet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: