[]
[] [firmabil.no] []

Enda råere Ferrari FXX


Stein Pettersen



Ferrari bønnhører de som synes 800 hester er for lite. FXX Evoluzione viser at enkelte ved utviklingsavdelingen i Maranello ikke bryr seg nevneverdig om CO2-utslipp.

I forbindelse med Ferrari World Finals som ble holdt på Mugello-banen viste de røde frem sin FXX Evoluzione. Den har 860 hester som blir levert fra den samme 6,3-liters V12eren som yter 800 hester i en ”vanlig” FXX.

Her kan du lese mer om den "vanlige" FXX

Begge bilene er bygget på Ferrari Enzo som blir rene lammet med sin 6-liters V12er på 660 hester.

 

Erfaringer

Utviklingen av FXX Evoluzione er basert på data man har samlet gjennom å logge 20 forskjellige biler som har kjørt 35.000 kilometer på baner rundt i verden.

På samme måte som i Formel 1 har man samlet inn data fra akselerasjon, oppbremsing, svinger og hvordan motor og resten av bilen reagerer på dette.

Når man analyserte dataene, viste det seg altså at man fremdeles hadde ting igjen å gå på i FXX, både når det gjaldt chassis og drivlinjen.

De ekstra hestekreftene henter man ved å la motoren først nå rødmerket på turtelleren ved 9.500 i stedet for 8.500.

 

Litt her og litt der

Man har også gjort responstiden på den sekvensielle gearkassa enda kortere, nå tar det kun 60 millisekunder i stedet for 100 som i FXX…

Vi noterer også at antispinnprogrammet har blitt kraftig forbedret og nå har ikke mindre enn ni ulike innstillinger.

For å kunne utnytte de ekstra hestekreftene enda bedre på banen, har man forbedret fjæringsgeometrien, noe som også skal gi økt levetid for dekk og bremser.

Bremsene er også forbedret av Brembo og ettersom de er keramiske, gir de dobbelt så lang levetid som ordinære bremser – heldigvis er de også mer effektive – etter som utgifter til slitedeler neppe er det de fleste eiere av en slik bil har mest fokus på.

 

Knuste rundetiden

Mens FXX brukte 1,18 rundt Ferraris testbane Fiorano, nøyde FXX Evoluzione seg med 1,16. Dog er det fremdeles et stykke ned til tidene Ferrari setter med sine Formel 1-biler som ligger rett under minuttet.

Ferrari lover eksisterende eiere av en FXX at man kan oppgradere sin bil til Evoluzione-spesifikasjoner. Da får du også lov til å være med på seks banetreff i året både i 2008 og 2009.

Trenger du flere argumenter?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: