Abarth på banen
Mange har lystige minner om Abarth. Nå skal merket relanseres på bil07. Vi har kjørt bilene på Fiats testbane. Godt voksne italofile har et nært forhold til skorpion-logoen. I sin glansperiode, fra sent 40-tall til tidlig 70-tall, bygget Carlo Abarth og hans team mer enn 15 000 biler fordelt på over 100 modeller. Her var det mye racing og rally. Deretter tok Fiat selv over stafettpinnen med modeller som Ritmo Abarth og Fiat 131 Abarth – sistnevnte en suksess som sikret Fiat tre VM-titler i rally. Det er altså på mange måter en myte som nå skal gjenopplives, men det betyr ikke at kundene skal realisere sine drømmer gjennom AFP-ordninger. Til Fiats store overraskelse er det nemlig også mange unge mennesker som har et forhold til Abarth.
Spesialister Men det nytter ikke å gå til en hvilken som helst Fiat-forhandler om du skal kjøpe en Abarth. Egne Abarth-sentre skal selge og mekke på bilene – av dem blir det 35 i hjemlandet og cirka 25 til på verdensbasis. Lite tyder på at noen finner det interessant å etablere seg med Abarth i Norge – til det er nok markedet alt for lite. Skjønt importøren holder muligheten åpen. Det er en Grande Punto som først får bære Abarth-logoen – for tradisjonen tro er det koselige småbiler som behandles for å bli til sinte skorpioner. En Grande Punto Abarth har dobbelt så mange hester som sitt opphav, nærmere bestemt 155. I tillegg har den fått et stivere understell, lett senking samt kraftigere bremser og 17-tommers hjul. Oppskriften er velkjent, men fortsatt er bilen for myk til å kunne kalles spesielt sportslig. Abarth vektlegger at de er opptatt av å holde prisene på et folkelig nivå, men noen euro ekstra burde vært brukt for å oppnå en mer krengningsstiv bil i raske kurver. Vi savner også godlåt – her er det litt for rolig. En høy sittestilling er også med på å gi bilen litt gubbepreg.
Vitamininnsprøyting Våre bønner ble hørt da vi satte oss bak rattet i en esseesse-trimmet Abarth. Denne var utstyrt med et kit som kan ettermonteres av ditt nærmeste Abarth-senter og som gir deg 25 ekstra hester, 30 prosent mer dreiemoment og 20 mm mindre bakkeklaring. Her snakker vi også et lydbilde som er en Abarth verdig sammen med fetere dekk og felger og kraftigere bremser. Et inngrep som dette kan utføres for cirka 5 000 euro. Men foreløpig er det ikke godt å vite hvor langt du må reise for å finne et slikt senter. Kanskje kan Fiat-folkene fortelle deg mer når du besøker dem på messa i Lillestrøm. Mer om den nye Abarth-satsingen kan du lese i bladet BIL nr. 12 – det offisielle messeorganer for bil07 i Lillestrøm 7.-11. november. Her på BilNorge kan du jo også hygge deg med bilder av noen av de gamle godbitene til Carlo Abarth. TIL STORE BILDER AV KLASSISKE OG NYE ABARTH-MODELLER
MINIFAKTA Fiat Grande Punto Abarth
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor med turbo. 1368 ccm. 114 kW (155 hk) v/5500 o/min. 206 Nm v/5000 o/min LxBxH: 403 x 168 x 148 cm Dekk: 215/45 R17 Aks. 0 - 100 km/t: 8,2 sek Toppfart: 208 km/t Artikkel fra www.firmabil.no URL: |