[]
[] [firmabil.no] []

Enestående Ford på salg


Jon Winding-Sørensen



Akkurat denne Forden er verd å trekke frem. At den ble bygget var et under. Og at den har overlevd er enda større under.

50- og 60-årene var stappfulle av amerikanske drømmebiler. Og ikke bare en-og-en skapning som fabrikkene viste på utstillingene sine, men også små, eksklusive serier på fem eller ti biler der karosseriet som regel ble håndbanket i Italia. 

Det er ikke mange vi har igjen av dem nå, kundebilene hadde innebygget rustorm, så de selvdestruerte med en gang de ble satt på transporteren fra Torino.

Og fabrikkenes egne drømmebiler ble som regel ødelagt av de som hadde bygget dem, for var det noe man ikke ville risikere, var det rettssaker fra folk som hadde klemt tommelen i døren på en av disse bilene.

Eller enda verre, dersom en av disse skulle komme på avveie og være innblandet i en kollisjon i vanlig trafikk, ville fabrikkens produktansvar kunne være enormt. Derfor er det så mange av disse som bare eksisterer som fotografier.

 

Unikt

Men denne er annerledes. Ford brukte ofte et firma som het Dearborn Steel Tubing Co. til å bygge sine konseptbilder. 

Thunderbolt fra 1964 og Mercury Super Cyclone fra omtrent den samme perioden, var blant de som ble bygget der.

Mercuryen var forresten også en bil som slapp unna og som ble bygget om til en skikkelig vintage dragracer.

Men den ser ut som en nesten vanlig Mercury mens denne, ”Italien” ble den døpt, ikke ser ut som noe annet. Skulle man sammenlikne med noe måtte det være de beste av Ghias drømmebiler på Chrysler, men denne er – viser det seg – fullstendig hjemmelagd.

 

T-bird-basert

Den er basert på en helt normal Thunderbird fra 1963, men så tok Vince Gardner, sjefen for Dearborn STCo, frem blyanten og tegnet noen nydelige linjer.

De ble oversatt til glass og metall av hans dyktige håndverkere, og dermed hadde Gardner noe helt enestående.

Bilens historie er kjent hele veien, bare fire eiere, den ble restaurert tilbake til original tilstand for to år siden, og nå skal den på auksjon.  Barrett-Jackson skal banke den gjennom i januar neste år, og der regner de med at dette kan bli den mest kostbare T-birden noensinne. 

Uansatt er det en fantastisk anledning til å se denne skjønnheten offentlig fremført for første gang siden 1964.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: