Lekestue med BMW 1-Serie coupé
LANSERING: Med 1-Serie coupé har BMW satt seg som mål å gjenskape suksessen til 2002 – spørsmålet er om det er mulig? Da BMW 2002 ble lansert i 1968 var den med på å sette standarden for både når det gjaldt stil, ytelser og ikke minst salg for biler i denne klassen. Særlig i USA var dette en tid kanskje det heteste av alt som kom på import. 40 år etterpå skal 1-Serie coupé erobre det samme markedet – i en klasse der den ikke har alt for mange reelle konkurrenter - særlig ikke på det norske markedet. Der er nok Audi TT den eneste som kommer i nærheten, både i status og antall solgte biler.
BilNorge tok turen til Gotland Ring for å teste den største varianten, 135i. Med to turboer på den tre liters rekkesekseren, yter den 306 hestekrefter. Fantastisk helt til bilen kommer til den Norske grensen – for når 462.115 kroner skal inn i avgiftskassa før bilen står på gata, ender den på 765.000 kroner, og dermed regner selv ikke en optimistisk Øystein Sponheim hos BMW Norge med å selge særlig mange av bilen vi får leke med. En vektfordeling på 50/50 og bakhjulstrekk er ingredienser som henter frem det største smilet selv om været på Gotland ikke viste seg fra sin beste side. Til tross for en akselavstand på 2,66 m, er den ikke for kort til å settes opp før svingen, og holdes i fin sladd på beste driftingvis – om du bare er tøff nok. Setter du stabilitetsprogrammet i redusert modus kan du leke deg betydelig lenger, men om du virkelig skulle drite deg ut er det fremdeleles en svært god sjanse for at elektronikken redder deg inn igjen. Selvsagt ikke å anbefale for kjøring på vei og gate, men skulle du finne på å kjøpe en 135i Coupé ville det være så godt som en fornærmelse å ikke ta den med deg på bane med jevne mellomrom.
For å håndtere kreftene i 135i blir den utstyrt med M Sport understell som standard. Det betyr også at bilen er 15 millimeter lavere – bra for tøffe svinger, men det gjør også at du merker rufsete underlag betydelig bedre. Den elektromekaniske styringen gir kanskje litt mindre konsistent tyngde og følelse enn man kunne ønsket seg. Til gjengjeld er bremsene fantastiske og kompenserer i stor grad for dette under tøff banekjøring. Den elektronisk styrte bakdifferensialen bidrar til å overføre hestekreftene og 400 Nm dreiemoment til asfalten på en fremragende måte. Det sender 135i fra 0-100 på 5,3 sekunder. BWM sier at det ikke vil komme noen ren M-utgave av 1-serie – navnet M1 er på en måte for alltid lenket til Giugiaro-designede bilen fra 1978.
Klare linjer Forfra er Coupén tro mot den første 1-Serien. Både panser og skulderpartiet er det samme som på femdørsutgaven. Som på den nylig introduserte tredørsutgaven har den fått stolpeløse dører – noe som understreker coupé-preget. Til tross for at det er en coupé er faktisk nykommeren hakket høyere enn bilene med bakluke – det betyr at to baksetepassasjerer kan sitte brukbart forutsatt at de er under 1.80 og ikke har for lange bein… Interiøret er relativt enkelt, men kvaliteten gir ingen tvil om at vi befinner oss i premiumklassen. 370 liter bagasjevolum gir grei plass til et par golfbager eller hva annet du måtte ønske.
Med norske avgifter er det de to minste motoralternativene 120d og den ferske 123d som blir viktigst. Den første av disse er 177-hesteren på 2,0 liter, med 128 gram CO2 per kilometer. Den andre er også på to liter og til tross for 400 Nm og 204 hestekrefter, slipper den bare ut 138 gram CO2 per kilometer, noe som gjør at den kommer hyggelig ut på avgiftsiden, 356.900 for den minste og 448.800 for den største av dieselbilene. I tillegg til denne kommer også en 125i med 218 hester som vi enda ikke har fått prisen på. Den kommer imidlertid trolig til å ha problemer med å hamle opp mot dieselvariantene.
Motor: R6, 2979 ccm tvin turbo Artikkel fra www.firmabil.no URL: |