F1-biler som aldri klarte det
Historien har en tendens til å skildre vinnerne. Denne boka egner seg først og fremst til de bilene som aldri ble mer enn en god ide. Biler som har blitt brukt i løp finnes det stort sett alltid informasjon om, enten i bøker eller på nettsider – tekniske spesifikasjoner, informasjon om designere og hvordan de har gjort det i kvalifisering og løp. Rundt omkring i verden står det imidlertid biler som ble bygget med ett mål for øye, være den raskeste i Formel 1, men som aldri kom så langt som til startstreken. Boka ”Unraced” forteller historien om ni Formel-1 biler som aldri kom seg til start – og hva som skjedde på veien. Boken er strålende skrevet og gir mengder av interessant informasjon også om utviklingen som skjedde i sporten i periodene som den handler om. Årsaken til at bilene aldri kom til startstreken er svært ulike. Fra japanske Dome F105 fra 1996 som med sin V10-motor fra Mugen Honda kunne blitt et team ganske langt bak i feltet. Imidlertid klarte man aldri å samle nok internasjonale sponsorer til at man kunne stille til start. Mer kjent er McLaren MP4/18 som skulle bringe teamet tilbake i toppen i 2003 – men en rekke problemer under testingen gjorde at bilen aldri faktisk ble brukt i racing. I stedet valgte man å bruke en oppdatert versjon av bilen fra 2001, MP4-17D. Forfatteren Sam Collins har vært involvert i motorsport hele sitt liv. Han jobbet i Williams fra 1997 og er i dag redaktør av fagbladet Racecar Engineering. Tittel: Unraced Artikkel fra www.firmabil.no URL: |