[]
[] [firmabil.no] []

Sci Fi i LA


Jon Winding-Sørensen



Bilutstillingen i Los Angeles har gjort to smarte ting. De har flyttet den frem, slik at den ikke kolliderer med Detroit, og de lar Californias bildesignere drømme.

I flere år har Design Challenge Los Angeles vært et fast tema på LA-utstillingen. Arrangørene formulerer et tema, inviterer bilfabrikkenes design-filialer i California (og dem er det mange av) til å delta, og ut kommer det ting du aldri ser på andre bilutstillinger.

Grunnen til at dette blir ganske speisa er selvfølgelig at konseptbiler på andre utstillinger er ment å vise hva som kanskje kan komme om tre-fire år.

I LA drar de den litt lenger. Robocar 2057 er tema denne gang. 8 av statens design-sentra tente på ideen og presenterer resultatet nå. Her er de fire første. Resten følger i løpet av helgen.

 

Audi

legger fremdeles vekt på Forspranget som ligger i teknikken, og for 2057 viser de en hydrogendrevet bil der kunstig intelligens kombineres med en måte bilen kan uttrykke seg selv på.

Virtuea heter hun, og en av de store greiene er at egentlig er hun bare en fast kjerne, med plass til en. Men hun har et stort bibliotek stappfull av forskjellige eksteriører som hun kan aktivisere holografisk i løpet av nanosekunder.

Hun kan altså forandre utseende og størrelse etter eget, eller førerens, ønske uten at hun derfor tar mer plass og uten at det har noen betydning for miljøet.

Her er følelsene kombinert med intelligens, sier designteamet på fem personer.

 

GM

kaller sitt forslag Onstar ANT. Ikke uten grunn, ANT betyr maur, mauren er naturens beste trafikant, og denne modellen er bygget opp rundt nye og avanserte OnStar (navigasjon, ulykkesvarslig, og flere og flere mobil og satellitt-systemer, det er operativt i dag) prinsipper.

Ikke bare er ANT utstyrt med et bil-til-bil kommunikasjonssystem som regulerer all trafikken, den bruker også en ombord-datamaskin for å regulere sin egen form etter antall passasjerer og etter transportbehovet.

Tre uavhengige Nanorb hjulsystemer sørger for at den kan bevege seg i hvilken som helst retning, de kan opptre som rene roboter og i prinsippet kan de gjøre hva som helst om til en bil. Eller kanskje heller, til en mobil dings.

De flate platene som danner overflaten er selvfølgelig fremstilt av karbon-polymer nanokompositer som inneholder karbon-nanorør batterier. Og elektro-aktive polymer-aktuatorer (det vil si: kunstige muskler) gjør at ANT kan endre utseende etter behov.

 

Hondas

bil får strøm fra solceller og er ment som en bilpool-bil som skal frakte folk fra forsteder til bykjerner.

En i Fjerde (14) heter den – grunnen er kanskje at den ene bilen splitter seg automatisk i fire enheter når man nærmer seg sentrum og de fire om bord skal av gårde til hvert sitt bestemmelsessted.

På veien hjem samler fragmentene seg og blir til slutt en bil med plass for fire.

Selve splittingen går helt umerkelig. Ved hjelp av den mest moderne molekylær-teknikken merker man ikke noe til skjøter der det ene en-manns kjøretøyet forlater moderskipet.

Roboter sørger for at enhetene rekonfigurerer seg og blir en del av en helhet når de dokker igjen..

 

Mazda

har oppkalt sin bil etter en legendarisk japansk krigsherre, Mori Motonari, den heter Mazda Motonari RX der RX-delen høres ut som de har tenkt å beholde rotasjonsmotoren i 50 år til – helt sikkert fyrt med hydrogen.

Her har designeren gått svært langt i å koble bil og fører sammen. Du sitter der i en spesiell drakt som gjør at bil og fører er en enhet, i realiteten kontrollerer føreren noen millioner mikroskopiske aktuatorer slik at han egentlig er koblet direkte mot alt som skjer og for eksempel har en psyko-somatisk kontakt med veibanen.

Hjulene tillater 360 graders tørn, aks, brems og retning kontrolleres av følere i armlenene mens måten han sitter på avgjør hvor effektiv svingene gjøres. Fremdriften kan på mange måter sammenliknes med manøvreringen av en street luge, men man har det nok litt mer komfortabelt i Mazdaen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: