[]
[] [firmabil.no] []

Sci Fi i LA – del 2


Jon Winding-Sørensen



Bilutstillingen i Los Angeles lar Californias bildesignere drømme. Her kommer del 2 av drømmebilene.

 

LES DEL 1 HER

I går viste vi fremtidsvyer fra Audi, GM, Honda og Mazda. Her kommer fire til.

 

Mercedes-Benz

er ikke snauere enn at de kaller sin fantasi for Silver-Flow. Også denne har en overflate som kan organiseres hvordan du, eller ombord-roboten, ønsker.

Her har vi mengder av mikro-metalliske partikler som samles ved hjelp av klart definerte elektriske felt. Når du ikke bruker bilen, kan du ha alle disse fragmentene samlet i en liten sekk, det gjør jo parkeringen ganske grei.

Her behøver man heller ikke tenke på skader, alle bulker reparerer seg selv, og alle farger og former er tilgjengelige.

 

Nissan

har tenkt seg frem til det ultimate kjeledyret. OneOne kaller de forslaget, men ikke fordi det betyr en-en. OneOne her skal uttales won-won, og blir da en kjærlig beskrivelse på japansk av en bjeffende bikkje.

Dette skal derfor være meget mer enn et transportmiddel. Den skal tømme søpla for deg, handle grønnsakene, passe ungene, vaske gulvet. Ved hjelp av et avansert GPS-system skal den kunne hente barna på skolen, kjøre et av dem til ishockeytrening, mens den tar med den andre hjem og hjelper til med leksene før den setter i gang å lage middagen.

Den er utstyrt med syntetiske muskler som den ikke bare bruker til å utføre en rekke av de huslige oppgavene, men den bruker også disse benene til å bevege bilen.

Her drives ikke hjulene rundt, men hele bilen ser nærmest ut som den skøyter, akkurat som folk på blades. Som bil legger den seg lavt når det går fort, og er høy, med førsteklasses utsikt, når den jobber i byen.

 

Toyota

har utviklet en idé som også beveger seg oppover. Siden 2059 blant annet vil by på mye mindre frie arealer enn vi har i dag, er Biomobile Mecha også tenkt som en bil som kan utnytte vertikale gater og veier.

Bio-biten i navnet kommer av biologiske teknikker. Her har man trukket lærdom av organismer i naturen så denne bilen beveger seg med kraft som den genererer fra forurensing i luften.

Den unike evnen til å suge opp urenhetene, og bruke de dynamiske egenskapene i dem til både å innrette strukturen etter behovet, og transporten etter førerens befal, gjør at ”bilene” også er med på å opprettholde balansen i atmosfæren.

Den drives av fire nano-laser hjul, og nanoteknologi gjør det mulig å endre form og volum på karosseriet slik at det enten fremstår som en kompakt bybil, en strømlinjeformet langturbil eller sågar en midlertidig hytte.

 

Volkswagen

har tenkt seg frem til en bil som gjør det beste av den lille plassen som er tilbake og som kan brukes til samferdsel. Deres Concept Slipstream er en bil som former seg om slik at den flaten den opptar i de utrolig tette byene vi finner i 2057, blir minimal, men ute på landeveien blir den en GT-bil med minimal luftmotstand.

I byen vil den opptre med to hjul og se ut som en dråpeformet pod som opptar en femdel av den plassen en liten bilbil bruker i dag. Roboter sørger selvfølgelig for stabiliteten.

På landeveien vil den bevege seg på en spesialkonstruert vei som heter Slipstream. Der vil den tilte til en horisontal form, få de beste aerodynamiske egenskaper, mens det vil gro ut finner bak som får den bakerste delen til å sveve som et fly, der man kan oppnå hastigheter på mer enn 400 km/t.

Bilens overflate vil består av hypereffektive solcellepaneler som leverer strøm til bilen.

Så nå er det bare å lage tegneseriene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: