[]
[] [firmabil.no] []

Audi A3 blir Cab


Terje Ringen



Allerede i sommer presenterte vi spionbilder her på BilNorge.no, men nå slipper Audi den første offisielle informasjon om sin kommende A3 Cabriolet. Du kan ha en i garasjen før sommeren.

Audi har ikke fulgt dragsuget, men tviholder på sine tradisjonelle takløsning med kallesje. Argumentet er den lave vekten og den begrensede plassen en slik løsning opptar sammenlignet med hardt tak.

Man får større spillerom med hensyn til design og plass og enklere inn- og utlasting av bagasje. Dessuten går det raskt å kle av og på bilen – den hydrauliske mekanismen ordner sakene i løpet ni sekunder. Kanskje klarer en dreven sjåfør å gjøre det enda raskere om han velger den manuell løsningen.

 

Velutstyrt

At Audi hevder bilen har ”rikelig” med plass til tre personer, kan vi nok ta med en klype salt. Når det gjelder bagasjeplass er de imidlertid mer konkrete – 260 liter med setene intakt kan vokse til 674 liter når baksetene foldes sammen enten du kjører åpent eller lukket.

A3 Cabriolet leveres med fire alternative motorer og to velspekkede utstyrsnivåer – Attraction og Ambition. Sistnevnte inneholder blant annet 17-tommers felger, sportsunderstell og sportsseter. S Line eksteriør- og sportspakker er tilgjengelige fra quattro GmbH.

 

Lys som designeffekt

Med en lengde på 4,24 m er cabrioleten 3 cm lenger enn 3-dørsutgaven den er basert på. Bredde og høyde er samme mål, henholdsvis 1,76 og 1,42 meter. Fronten preges av den velkjente Audi-grillen omkranset av nye lykter. Utgaver med xonon-lys utstyres med 7 LED’er som kjørelys.

Også baklyktene er spesielle med en flat og klar design. Teknologien er basert på fiberoptikk, men effekten er to lysende ringer som viser at bilen foran deg er en Audi – selv i mørket.

 

To for diesel…

To bensinmotorer og to for diesel tilbys i første omgang. 1,9 TDI med 105 hk og 250 Nm blir innstegsmotoren og valget for dem som prioriterer lavt forbruk. Den skal klare seg med rundt halvliteren på mila ved blandet kjøring. 5-trinns manuell gearkasse er standard.

Alternativet for de som ønsker diesel er 2,0 TDI med 140 hk og et dreiemoment på 320 Nm i området mellom 1.750 og 2.500 omdreininger. På tross av en toppfart på 204 km/t og en akselerasjonstid til 100 km/t på 9,9 sekunder, skal den klare seg med 0,53 liter på mila.

 

…og to for bensin

Et mer sportslig alternativ er den nyutviklede 1,8 TFSI med 160 hk og 250 Nm. Her loves vi aks-tid på 8,3 sekunder, toppfart på 218 km/t og snittforbruk på 0,73.

Toppmodellen er 2,0 TFSI med 200 hk og et moment på 280 Nm i hele området mellom 1.800 og 5.100 omdreininger. Med denne skrumper 0-100-tiden til 7,3 sekunder mens toppfarten øker til 231 km/t. Da høres 0,76 liter på mila ut som om forbrenningen er meget effektiv.

6-trinns manuell gearkasse er standard ved de tre største motorene, men som alternativ kan de leveres med en svært effektiv S-Tronic dobbelclutch kasse. Forhjulsdrift er eneste alternativ – i alle fall i startfasen.

De første bilene kommer etter planen til Norge i mai – omtrent samtidig som cab-sesongen starter på våre breddegrader.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: