[]
[] [firmabil.no] []

Ny Renault Kangoo


Knut Moberg d.e.



LANSERING: Om målet er at bilen skal vise hvem du er, så sier Renault Kangoo mye om fornuft og lite om status. Det er og blir en varebil – med seter. Høy og støyende med et hav av plass.

Om fornuft hadde bestemt bilvalget, ville Renault Kangoo kommet høyt på lista. For dette er jo en gjennomført praktisk bil som kan brukes til alt fra frakt av gris til det å kjøre i bryllup.

Nå kommer generasjon II, og fortsatt handler det om en utmerket varebil som fortsatt kan leveres med to seterekker og plass til fem. Store sideskyvedører gjør det ekstremt lett å komme inn og ut av baksetet. Der sitter man høyt som på en barkrakk – men så er da også takhøyden så stor at alle kan kjøre med flosshatt.

 

Antistatus

Hadde det ikke vært for at bil handler så meget om komfort og status, så ville dette vært en bestselger. Kangoo er og blir en utmerket arbeidsplass for postbudene eller for andre som har behov for varetransport. Men støynivået inne i bilen gjør Kangoo til en krevende familiebil.

På grunn av den store høyden og det store innvendige volumet er det nesten ekko inne i bilen. Man skal heve stemmen mange hakk for å kunne føre en samtale mellom forsetet og baksetet. Bedre blir det ikke ved at det er stor avstand mellom for- og baksetet. Den nye versjonen, som skal komme til Norge i april, er ikke forbedret i forhold til dagens versjon på dette feltet.

 

Bedre komfort

Kjørekomforten er blitt bedre. Mens dagens Kangoo bygges på samme plattform som Renault Clio, er den nye bygget på Renault Scenic. Det løfter kjøreegenskapene mange hakk – men fortsatt er det tydelig varebilpreg.

En stor forbedring er det at endelig kan baksete enkelt foldes sammen slik at bilen blir en storlaster der man kan få inn gjenstander på opptil 2,5 meter. I dagens Kangoo må man nesten være bodybuilder for å få gjort om baksetet.

Det er endret i den nye versjonen – og takk for det. Med bilen som toseter er det plass til utrolige 2,8 kubikkmeter bagasje – og det er mye mer enn andre flerbruksbiler i klassen.

 

Mer praktisk

Takrailing er standard – og meget nyttig. På noen sekunder kan bilen få praktisk takstativ og dermed blir den enda mer til nytte. Når Kangoo kommer til Norge blir den levert med en 105 hk dieselmotor – og det trenger faktisk en så stor og tung bil – med luftmotstand som en dobbeltdekker. Få personbiler er mer følsom for sidevind.

Renault Kangoo er fransk, og det betyr en rekke små finesser, som at når forseteryggen på passasjersetet legges ned, blir det et arbeidsbord. Bra og praktisk. Det er også hyller og oppbevaringssteder rundt førerplassen – og ingen kan klage på sikten. Man sitter nemlig høyt og fritt.

 

Mest varebil

Renault overtar importen med ny organisasjon i Norge fra 1. januar. Fortatt er det landets Volvo-forhandlere som skal selge bilene – og Kangoo blir neppe den store slageren innen personbilmarkedet. Det er en varebil – og blir en varebil. Prisene er ikke klare, men den vil koste rundt kr 250.000.

 

Elbil

Renault satser stort på elektriske biler. Innen 2010 skal fabrikken være ledende i Europa på elbiler. Og Kangoo er den første som vil få elmotor. Det er gjort klar plass til batteriene under selve bilen – og dermed kan Kangoo bli den mest praktiske elbilen. Men det skjer ikke før rundt 2010.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: