Fords nye Focus
LANSERING: Ford legger fokus på miljø når endret Focus lanseres i Norge i januar. Det kommer nye varianter med lavere forbruk og utslipp av CO2 – og 9 av 10 skal velge bil med dieselmotor. Focus skal fortsatt være Fords bestselger Ford endrer på Focus, og i andre uka av januar 2008 lanseres bilene i Norge. I fokus står diesel og stasjonsvogner – for det er det de fleste Focus-kundene jakter på. Ny er en serie Focus med lavere forbruk og utslipp av CO2. Ford lanserer ECOnetic som blir svaret på VW Blue Motion. Dieselbiler med lavere forbruk og utslipp av CO2. Dermed får Ford to Focus ”miljøbiler” – enten med etanol/bensin Flexifuel eller med diesel ECOnetic. 5 millioner Focus er til nå produsert og målet er at Focus fortsatt skal bli Fords bestselger. Utviklingen på det norske markedet er krystallklart. Kundene velger diesel (9 av 10) og helst en stasjonsvogn. Det er også den mest fornuftige modellvarianten i den nye Focus-klassen. Stasjonsvogn er svært ettertraktet på bruktbilmarkedet, og det betyr lavere verditap.
Ny design – ikke lett å se Fords designere snakker i store ord om at den nye Focus har fått ”nye linjer” og at man har valgt samme design som på Mondeo, C-Max og S-Max. Designspråket er Kinetec – men man skal ha et ganske trenet blikk for å se de store forskjeller mellom ”ny” og ”gammel” Focus. For det handler fortsatt om en praktisk og rommelig familiebil som leveres i en rekke varianter. Med tre, fire eller fem dører samt stasjonsvogn og coupe-cabriolet som kommer til sommeren. Utvalget er med andre ord meget stort – med bensin, diesel og Flexifuel motorer.
Redusert utslipp av CO2 Ford vil være med i kampen om å være best på bilmiljø. Derfor er det satset stort på at nye Focus skal ha lavere forbruk og utslipp av CO2. Det gjelder særlig for dieselmotorene – bare underlig at ikke den minste dieselmotoren på 90 hk leveres med partikkelfilter. Det burde være standard på alle nye dieselmotorer. Mest spennende er Ford Focus ECOnetic der utslippet av CO2 er redusert til 115 gram/km for motoren på 109 hk. Der er partikkelfilter standard – men det er ikke tilfelle med ecomotoren på 90 hk som har et utslipp på 114 g/km. Begge har et forbruk på 0,43. Bilene utstyres med ”grønne dekk” med lavere rullemotstand og de har fått nye spoilere for mindre luftmotstand. Standard på alle nye Focus er 6 gear.
Bra sikkerhetsnivå Alle Focus har 6 kollisjonsputer som standard og nytt er nødbremselys som lyser kraftigere med plutselig oppbremsning. Standard er også elektronisk stabilitetsprogram. Ingen av bilene har firehjulstrekk – og det foreligger heller ingen planer om 4wd på standardmodeller. I bilen er det eluttak for 230 volt – i første rekke til glede for de som skal se på DVD i bilen. Men 230 volt uttakene kan bare brukes når bilens motor er i gang. En annen detalj er nytt tank påfyllingssystem som gjør at det ikke er mulig å tanke feil drivstoff. Årlig skjer det 200.000 ganger i Europa at bileiere tanker feil drivstoff på bilen. Og de som har fylt diesel på en bil som skal ha bensin, vet hva det betyr i ergrelser og ikke minst kostnader.
Lettkjørt Ford Focus kjennetegnes ved at den er lettkjørt og at den egentlig ikke skiller seg ut verken positivt eller negativt. Det er en bil med kjørekomfort som forventet. Innredningen er ny og gir ingen overraskelser. Focus er en bil for masseproduksjon – for massene.
KORT OM BILEN: Ford Focus Trend stasjonsvogn 1,6 90 hk PRIS: kr 225.600
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor, 1598 ccm. 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 215 Nm v/1750 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 447 x 202 x 150 cm Akselavstand: 264 cm Egenvekt m/fører: 1456 kg Tillatt totalvekt: 2200 kg Tilhengervekt: 1200 kg Dekk: 195/65 R15 Bagasjerom: 503 til 1525 liter (VDA). Tankvolum: 53 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 12,7 sek Toppfart: 177 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,47l/mil CO2-utslipp: 119 g/km
Veil. priser:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |