[]
[] [firmabil.no] []

En stjerne fra India


Terje Ringen



På Auto Expo i New Delhi i januar, skal Suzuki vise sin lekre lille Concept A-Star. Det er ikke lenger noen tvil om at Suzuki tar design på alvor.

Etter småbilen Splash, som dessverre ikke kommer til Norge, trolig heller ikke som Opel Agila, er det en enda mindre bil Suzuki nå viser konturene av.

På tross av beskjedne ytre mål har designerne fått plass til fem dører. Bilen skal utstyres med en 1,0-liters aluminium bensinmotor som innfrir kravene i Euro 5 og som får lavere CO2-utslipp enn de fleste konkurrentene – målet er under 109 g/km.

 

Godt etablert

Suzuki var tidlig ute med å se mulighetene i det indiske markedet. Sammen med myndighetene etablerte de Maruti Udyog Limited (som i dag heter Maruti Suzuki India Ltd. og er et datterselskap av Suzuki).

Deres første fabrikk startet bilproduksjon allerede i desember 1983.

I dag har Suzuki en markedsandel på over 50 prosent av det indiske personbilmarkedet. Når A-Star blir produksjonsmodell i oktober 2008, skjer det ved Maruti Suzukis anlegg i Manesar. Småbilen skal primært markedsføres i Europa og India.

Suzuki investerer tungt i sin indiske arm i perioden 2007-2009, og målet er å oppnå en årskapasitet på 960.000 enheter fra mars 2010.

 

Helt indisk

Både 1,0-liters bensinmotor og en manuell gearkasse til bilen vil også produsere ved egne anlegg i India. Suzuki Powertrain India produserer i dag også en 1,3-liters dieselmotor, men det er ingen planer om å benytte denne i den nye småbilen. Derimot utredes mulighetene for å utvikle en kompakt, mer miljøvennlig dieselmotor for produksjon i India i fremtiden.

Concept A-Star er første konseptbil hvor designere fra Maruti Suzuki har vært involvert helt fra starten. Og de har lite å skamme seg over om det ferdige produktet får et utseende tilnærmet likt konseptbilens, for dette ser svært lovende ut.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: