Smånytt fra Renault
LANSERING: Renault kommer med enda flere småbiler. Når Grand Modus og Clio stasjonsvogn lanseres, har Renault det store utvalget småbiler. Mens Grand Modus er praktisk og smart – er Clio stasjonsvogn verken fugl eller fisk. Twingo – Modus – Clio. Renault har mer enn nok av småbiler. Når Renault i 2008 skal relanseres i Norge, satses det mye på de små bilene. Twingo skal ikke importeres. Markedet for småbiler med tre dører er lite. • Modus kommer fra april i en forlenget versjon som Grand Modus. Bilen er 16 cm lengre enn en vanlig Modus – med mer plass særlig til bagasje. Modus bygger på samme plattform som Nissan Note, og bilene er faktisk meget like. Nesten som tvillinger. • Clio kommer også som en stasjonsvogn med rund bakstuss. Bilen er 21 cm lengre enn vanlig Clio, men mye av bagasjeplassen blir borte ved at bakparten rundes av og man får ikke utnytte plassen maksimalt. • Begge bilene leveres med 1,5-liters dieselmotor på 75 eller 85 hk. Forskjellen er at den lille motoren ikke har partikkelfilter. Det er ikke endelig klart hvilke varianter som kommer til Norge. Og de to nye bilene er så forskjellige som overhode mulig – bortsett fra motorene. Mens man i Modus sitter høyt og fritt som i en flerbruksbil, er sittestillingen i Clioen lav. Mens man i Modus setter seg inn i bilen – setter man seg ned i Clioen.
Modus med mer plass Si hva du vil om Renault, men bilene har vært og er fortsatt ofte svært praktiske og designmessig annerledes. Hvem husker ikke Renault 4, 5 og 16 - de var ledende innen flerbruksbiler med Espace, og mange har kopiert Scenic-konseptet. Mens den tidligere Twingo var annerledes enn andre småbiler, er det ikke tilfelle med dagens. Den ser ut som et helt ordinært ”såpestykke” uten noen form for særpreg. Det er ikke tilfelle for nye Grand Modus. Den er en klassisk, praktisk Renault – en liten flerbruksbil med fem dører der man sitter fritt og har meget bra sikt i alle retninger. Den føles nærmest som en forminsket Espace eller Scenic. Men bilkjøperne i Europa har ikke falt pladask for Modus. Det er blitt en fiasko - ikke bare i Norge, men i de fleste land. Av en eller annen grunn er ikke Modus ”innebil” – og derfor kommer nå Grand-versjonen mange måneder før den var planlagt.
Smartere Her er det blitt mer plass til bagasje, og man kan se forskjell på kort og lang Modus med et ekstra lite sidevindu helt bak. Den store forskjellen er det dog ikke – men sikkert for de som jakter bagasjeplass. Fortsatt kan baksetet reguleres fram og tilbake. Trolig sier Renault Norge nei takk til dagens ”lille” Modus. Den har knapt vært solgt siden den ble lansert – og alt blir satset på Grand Modus. Men å kalle bilen for ”Grand” er kanskje å overdrive - ikke bare lite, men ganske meget. For enormt stor er den ikke. ”Tvillingen” Nissan Note (Renualt eier Nissan og bilene er laget på samme plattform) er faktisk 5 cm lengre og en større bil. Så hva skulle den da bli? Super-Grand? Renault Grand Modus er en småbil – praktisk og ikke minst med en sittestilling i for- og baksetet særlig de eldste og yngste setter stor pris på.
Clio: En dårlig dag på jobben Undre seg hva som skjedde den dagen ledelsen ved designavdelingen hos Renault sa ”go” for Clio stasjonsvogn. En bil man i Norge vil kalle Sport Tourer. Den har like lite med sport å gjøre som bærplukking og skryt. Det finnes knapt den bilmodell med mer misvisende modellbetegnelse. Ikke underlig at bilen i andre land vil bære navnene Estate eller Grand Tourer. Alt ville være bedre enn ”Sport Tourer”. Designen på Clio stasjonsvogn er neppe noe Renault kan være veldig stolte av. Bilen har klare fellestrekk med Kia Rio – og det er en modell som ikke akkurat har fått stående applaus for sin design. Det samme er tilfelle for den nye Clio. Sammenlignet med erkerivalen Peugeot 207 SW, er Renault en klar taper. Også fra Renault da, som gjennom årene har hatt så mange smarte og designmessig perfekte biler.
For Øst-Europa Kanskje er det ikke tilfeldig at Clio stasjonsvogn skal produseres i Tyrkia der man også lager Clio sedan og stasjonsvogn. At bilens form kan tiltrekke seg mange kunder i det østlige Europa er greit nok – og må mer sees som en bortforklaring enn som en naturlig årsak til at bilen rett og slett ikke er nok praktisk. Taket buer svakt bakover – og stjeler mye plass. De som velger stasjonsvogn, gjør det mest på grunn av behovet for plass. Da fortrekker de som på Peugeot 207 SW, Skoda Fabia og andre populære stasjonsvogner mest mulig rett kant bak. Clio stasjonsvogn blir verken fugl eller fisk. På veien er komforten som i en normal Clio. Alle biler leveres med seks gir – det reduserer forbruket og ikke minst innvendig støy som er bemerkelsesverdig bra. Selv med 85 hk dieselmotor er det mulig å føre en samtale mellom for- og baksetet uten å måtte heve stemmen.
KORT OM BILENE
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |