[]
[] [firmabil.no] []

Orkan på BMW M5


Terje Ringen



De fleste vil nok være mer enn godt fornøyd med ytelsene til en BMW M5. De misfornøyde kan søke trøst hos G-Power.

G-Power påstår nemlig at deres Hurricane er den kraftigste BMW som du får registrert for kjøring på vanlig vei. I tillegg gjør de også noen grep for å perfeksjonere bilens utseende og forbedre aerodynamikk og stoppegenskaper.

730 hk er hva bilen kan skilte med – 223 mer enn i originalen. De ekstra musklene hentes frem ved hjelp av to ASA T1-12 beltedrevne kompressorer – en på hver sylinderrekke. Disse er svært effektive og små nok til at de får plass i de trange omgivelsene under panseret på en M5.

Kompressorene har en kapasitet på 1200 kg per time per sylinderrekke og de kan rotere med hastigheter på over 100.000 omdreininger i minuttet. Ladeluften kjøles gjennom en intercooler montert over motoren.

Kraftpakke

Resultatet er en motor som har maks effekt på 730 hk i området mellom 7.500 og 8.200 omdreininger. Maks dreiemoment på 700 Nm er tilgjengelig ved 7.200 o/min, men allerede ved 3.800 omdreininger overskrides de opprinnelige 520 Nm som normalt leveres ved 6.000 o/min.

Dermed oppnås en 0-100-akstid på 4,2 sekunder (ned 0,5 sek.), rundt ti sekunder tar samme øvelse til 200 km/t (5 sek. raskere enn originalen) mens 300 km/t passeres i løpet av 29,5 sekunder. I motsetning til en original M5 er ikke G-Power Hurricane utstyrt med elektronisk sperre ved 250 km/t, så en toppfart på hele 340 km/t skal være mulig å oppnå.

Aerodynamisk

De rå ytelsene krever selvsagt en del inngrep for å perfeksjonere kjøreegenskapene i høye hastigheter. Fronten har fått større luftinntak for å gi bedre kjøling av motor og bremser. Samtidig sørger frontspoileren for å presse fronten bedre til bakken.

Sideskjørt perfeksjonerer luftstrømmene mellom hjulbuene og gir Hurricane inntrykk av å være lenger, lavere og mer dynamisk enn en vanlig M5. Løft på bakakselen reduseres av en spoilerleppe på koffertlokket og en diffuser i karbonfiber.

G-Power har egne felger med betegnelse Silverstone som fyller skjermbuene på perfekt vis. Foran sitter 9.5J x 21 med dekkdimensjon 255/30-ZR21 mens det bak er montert 10.5J x 21 felger og dekk i størrelse 295/25-ZR21. Dekkene er spesialutviklet av Dunlop for å tåle høye hastigheter.

Raskere stopp

De store hjulene gir plass til kraftige bremser, og foran har G-Power montert skiver i dimensjon 400 x 36 millimeter med 6-pots calipere. Om ønskelig kan også standardbremsene i M5 oppgraderes med klosser og bremsevæske som øker ytelsene.

Kjøreegenskapene kan gjøres mer sportslige ved å la G-Power montere sin RS justerbare hjulopphengning. Ønsker du å krydre interiøret fins det detaljer i karbonfiber samt et ergonomisk formet sportsratt.

Hurricane kan kjøpes ferdig rigget med en startpris fra 240.000 euro. Alternativt kan du besøke G-Power med din standard M5 og få den modifisert for rundt 90.000 euro – et beløp som innbefatter modifisering av hjuloppheng, bremser og hjul.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: