[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes avslører GLK


Terje Ringen



En drøy uke før Detroit-utstillingen åpner, avslører Mercedes sin kompakte SUV. Offisielt er dette en konseptbil, men utseendet endrer seg neppe betydelig frem til høstens lansering.

Mercedes-Benz Vison GLK Freeside er det offisielle navnet på prototypen, og de som er vant med Mercedes’ forkortelser har allerede tenkt seg frem til at G står for Gelände, L for Luksus og K for kompakt – altså en kompakt luksusbil med egenskaper for terrengkjøring.

Her er spionbilder av GLK på test

Herrene i Stuttgart innrømmer at bilen som stilles ut på den amerikanske messa er svært lik den endelige produksjonsmodellen som kommer på markedet i Norge i oktober. Da skal den i første omgang konkurrere mot BMW X3, Land Rover Freelander og nyhetene Volvo XC60 og Audi Q5 som begge skal på markedet i løpet av 2008.

Her kan du lese mer om Audi Q5

 

Bygget på C-Klasse

GLK deler plattform med nye C-Klasse og har en lengde på 4,52 meter – noen centimeter mindre enn både C-Klasse sedan og BMW X3. Mye er gjort for å holde støy og vibrasjoner på et minimum ved å benytte et kraftig og stivt karosseri.

Blant utstyret i Vision GLK finner vi”forutseende” Pre-Safe og Intelligent Light System som standard. Command APS infotainment og Thermotronic 3-sone klimakontroll skal sørge for underholdning og komfort i både for- og baksete.

Her er den mer urbane Vision GLK Townside

 

Bluetec

Vision GLK drives av en ny generasjon dieselmotor med Bluetec-teknologi og AdBlue-innsprøyting. Det er en modifisert utgave av den 4-sylindrede 2,2-literen i C220 CDI som yter 170 hk og kan skryte av et beskjedent forbruk.

Bluetec-teknologien sikrer effektiv reduksjon av NOX-utslippene, i dette tilfellet gjennom å sprøyte AdBlue (en ammoniakkoppløsning) inn i eksosgassen slik at 80 prosent av denne omgjøres til uskadelig nitrogen og vann. Dermed tilfredsstiller bilen alle eksisterende utslippskrav, inklusiv de i California, og ligger allerede godt an med hensyn til EU6 som forventes innført o 2015.

 

For terreng

Prototypen er utstyrt med et nyutviklet 4Matic-system som i utgangspunktet fordeler kreftene 45:55 mellom for- og bakaksel og som samarbeider med bilens ESP, ASR og 4ETS for å gi best mulig fremkommelighet. I senterdiffen sitter en clutch som låser forbindelsen ved vanskelige kjøreforhold.

I midtkonsollen er det montert en G-knapp som trykkes ned før kjøring i røft terreng. Dermed aktiviseres en spesiell modus for 7G-Tronic gearkassa, bilen får en mykere gassrespons og ESP’en omstilles til off-road modus. Med DSR (Downhill Speed Regulation) klatrer du ned bratte skråninger i krabbefart uten å holde foten på bremsepedalen.

Det kan virke som Mercedes legger mye i bilens terrengegenskaper, så det skal bli interessant å prøve den mot konkurrenter i løpet av høsten. Men lenge før den tid skal vi fylle på med mer informasjon etter hvert som den flyter til oss.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: