[]
[] [firmabil.no] []

Supersportsbil med diesel


Stein Pettersen



Med en V12 turbodiesel blir etter alt å dømme Audi R8 en av de store nyhetene i Detroit.



Riktignok dreier det seg i første omgang om en konseptbil, men ettersom både R8 og den råsterke V12 TDI-motoren allerede finnes hver for seg, bør det være kort vei fra konsept til produksjon.

Mange venter på at Audi skal komme med en enda råere versjon av dagens R8, som tar ut 420 hester av 4,2-literen. Sjefen for Quattro GmbH, Werner Frowein har da også bekreftet at det kommer en tisylindret versjon av R8, men nå kan det altså hende at dieselversjonen kommer først.

Se spionbilder av en råere R8 på test

Vi har kjørt R8 på Catalunya-banen

 

Samme som i Q7

Selv om ikke noe er bekreftet fra Audi, ser det etter alt å dømme ut som dieselmotoren de kommer til å bruke i R8 er den samme seksliters V12eren som finnes i Q7. Denne motoren yter 500 hestekrefter og vannvittige 1000 Nm mellom 1750 og 3000 o/min.

Les også Q7 får Le Mans power

Legg til at den kan bli utstyrt med Audi/Volkswagens versjon av renseteknologien Bluetec, noe som kan gjøre at bilen blir ren nok til å møte utslippskravene i Euro5.

 

0 til 100 på fire sekunder

Det er ingen grunn til å bekymre seg over ytelsene til dieselmonsteret. I Q7 som veier over to tonn, sender V12-motoren bilen fra 0-100 på 5,5 sekunder. I R8 som vil veie rundt 1600 kilo med den samme motoren, kommer man ned i 4,2 sekunder mens potensiell toppfart er 300+.

Om tilbakemeldingene fra potensielle kjøpere er bra, kan veien frem til produksjon bli forholdsvis kort. Vi gir gjerne vår tilbakemelding allerede nå – vi er for!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: