Luftig Lexus
Nylig vi fortalte vi at Lexus har vært på Nordsløyfa for å teste sin LF-A sportsbil. I Detroit står den i toppløs utgave som en ren åpenbaring. Snart klar? Mye tyder på at Lexus snart har klar en rå sportsbil, for nå er det gått tre år siden vi første gang støtte på en coupé med betegnelse LF-A. Nylig ble bilen også observert under testing, og nå står altså en toppløs utgave i Detroit for å friste verdenspressen og rike amerikanere. Det er rendyrkede sportsbiler Lexus kaster hansken til om de realiserer sin drømmebil. Med målene 446 x 190 x 122 cm (LxBxH) har den et godt utgangspunkt for lavt tyngdepunkt. Akselavstanden er 260 cm.
Ballansert Motoren er montert såkalt ”front midtskip” – noe som innebærer at den sitter foran passasjerkabinen med et tyngdepunkt bak frontakselens. Gearkassa er hekkmontert og styres via hendler på rattet. For å hjelpe på vektballansen er radiatorene med store luftinntak plassert bak. Fordelaktig både for vektfordelingen og for å gi bilen en mer dynamisk front. Det er en solid kraftpakke Lexus tenker å anvende i muskelbilen – en 5-liters V10 som yter over 500 hk. En potensiell toppfart på 320 km/t burde vel dekke behovet for de fleste. Aluminium og karbonfiber holder vekten nede samtidig som det gjør det mulig å lage en roadster med tilnærmet samme egenskaper som en coupé,
Flaggskip Dekkene foran har dimensjon 265/35R20 mens de bak er 305/30R20. Bremsene er de samme som i LF-A Coupé – perforerte, ventilerte skiver på 360 mm med seks-pats calipere foran og 345 mm med fire-pots calipere bak. F-symbolet som er plassert på strategiske steder står for Flaggskip, og eneste produksjonsmodell som bærer denne i dag er IS-F med 423-hesters V8. Den skal kollega Stein Pettersen prøvekjøre neste måned, og han vil formilde sin begeistring eller misnøye her på BilNorge.no. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |