Friskt fra Cadillac
Cadillac byr på to nye varianter av sin populære CTS. Den ene fokuserer på muskler mens den andre er en ren designflørt. Muskler CTS-V er muskelutgaven av den populære mellomklasse sedanen fra GMs amerikanske luksusmerke. Det er 2009-utgaven som nå står på scenen i Detroit – kraftigere og mer teknisk avansert enn noensinne. Musklene kommer fra en 6,2-liters LSA kompressormatet V8 som leverer 550 hk og har et maks dreimoment på 745 Nm. Hva det gir omsatt i ytelser, sier Cadillac foreløpig ikke noe om.
Hi-tech Men det de gjerne snakker om er nye tekniske løsninger – som Magnetic Ride Control – MRC (som vi tidligere har omtalt i forbindelse med Audi TT) og ”industriens første Performance Traction Management program.” Sistnevnte skal være derivert fra racing. MRC system benytter støtdempere styrt av elektromagneter for raskere å tilpasse bilen til underlag og kjørestil. I følge GM var Cadillac STS første bil som benyttet systemet som også finnes i Chevrolet Corvette og noen få europeiske sportsbiler. For første gang planlegger Cadillac å markedsføre CTS-V også utenfor Nord-Amerika, og markeder som Europa, Midt-Østen og Asia nevnes som spesielt interessante.
2+2 Store coupéer er fortsatt en drøm for mange amerikanere, og dersom Cadillac realiserer sin CTS Coupé Concept kan disse få en ny modell å strekke seg etter. Den spesielle CTS designen står godt til en sportslig coupé. I følge Ed Wilburn, visepresident med ansvar for globalt design hos GM, er ikke bilen basert på harde fakta og grundige markedsundersøkelser. Derimot har designerne fått frie tøyler til å skape en sporty og lekker Cadillac.
Fleksibel Med god plass under panseret kan den utstyres med de motorer som er mest populære i de respektive markeder. Som eksempel nevnes en 3,6-liter V6 bensinmotor på drøye 300 hk eller en 2,9-liters turbo diesel med ca 250 hk og 550 Nm som for tiden er under utvikling. Prototypen er utstyrt med 6-trinns manuell gearkasse og står på 20-tommers felger foran og 21-tommere bak. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |