Venza møter Murano
Venza er betegnelsen på en ny crossover sedan fra Toyota. Den er skapt for å konkurrere ned Nissans Murano og Fords Edge og vil sikkert gi mange amerikanske familier behagelige langturer. Ny i klassen Med en lengde på 480 cm, en bredde på 190 cm og en høyde på 161 cm snakker vi relativt beskjedne mål i amerikansk sammenheng. Men ta med en akselavstand på 278 cm, så skjønner du at mulighetene for et komfortabelt og rommelig innemiljø er til stede. I tillegg kan en bakkeklaring på drøye 20 cm hjelpe deg nesten frem til hytteveggen. Motoralternativene er to – en 3,5-liters V6 med 268 hk og et dreiemoment på 333 Nm samt en ikke spesifisert 2,7-liters firer – begge koblet til en sekstrinns sekvensiell automatkasse. Lurer du på den viktige tilhengervekten, kan vi avsløre at den er 3500 pund, eller 1587,6 kg. Tilfeldigvis er dette nøyaktig det samme som Murano og Edge kan trekke.
Neppe Europa Utseendemessig er det lite som skiller de to motorvariantene bortsett fra at V6-utgaven har doble eksosrør og får 20-tommers felger som standard mens 2,7-literen må nøye seg med 19-tommere. Fronten er en moderne Toyota verdig. Interiøret er påkostet med skinn og smarte detaljer. Bagasjekapasiteten er som du forventer av en 5-seter i denne klassen, og selv om prisen foreløpig er ukjent, tyder mye på at Venza kan bli en suksess i Nord-Amerika. I Europa er derimot markedet begrenset for denne biltypen.
Plugg-inn Et annet viktig budskap fra Toyota i Detroit er at de skal starte produksjonen av såkalte ”plugg-inn hybrider” i 2010. Markedet er firmakunder i USA så vel som andre steder i verden. Det er et samarbeid med Matsushita-gruppen (Panasonic) som setter Toyota i stand til å utruste slike biler med lithium-ion batterier med langt høyere kapasitet enn dagens. Sammenlignet med vanlige hybridbiler, hvor batteriene lades fra bensinmotoren, kan en plugg-inn hybrid også lades fra strømnettet og får således langt større rekkevidde for utslippsfri kjøring. Toyota anser dette som ett av sine tiltak på vei mot bærekraftig mobilitet. Andre teknologier de forsker på er brenselceller, flexi-fuel, ny dieselteknologi med mer. De arbeider også med en renere V8 dieselmotor for sine største USA-modeller – Tundra pickup og Sequonia SUV. Alle monner drar. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |