Mazda på ren sprit
Furai er et rullende testlaboratorium for Mazda. Den kraftige rotasjonsmotoren trenger ikke en dråpe bensin. Stolte tradisjoner Furai inngår i rekken av konseptbiler Mazda har presentert de siste årene. Den skal minne oss om at merket har stolte tradisjoner innen bilsport – blant annet vant de 24-timersløpet på Le Mans i 1991 med sin 787B, en prototyp med rotasjonsmotor. Mazda påstår også at det hver helg kjøres flere Mazda-biler og biler med deres motorer på amerikanske racerbaner enn det gjør av noe annet bilmerke. Og det er denne bakgrunnen som har inspirert merkets amerikanske designsjef, Franz von Holzhausen, til å utvikle Furai. Her finner du flere Mazda konseptbiler
Renesis Basis for konseptet er en Courage C65 som danner grunnlag for Mazdas biler i den amerikanske Le Mans-serien hvor de knep tredjeplassen i 2005 og 2006 med sine prototyper. Motoren er den samme som nå sitter i Furai – en tredelt rotasjonsmotor på 450 hk med betegnelsen RENESIS R20B. For å skape Furai har de samarbeidet med samme partnere som benytter for sine racere. Swift Engineering har jobbet med å forfine aerodynamikken, Liferacing har utviklet spaker til rattet for den 6-trinns sekvensielle gearkasse, og kjente størrelser som Brembo, Sachs, Eibach, BBS, Sparco og Kumho har medvirket i prosjektet.
Testbenk Men Furai skal også benyttes for å teste ut forskjellig drivstoff. John Doonan som har ansvaret for Mazdas motorsportsaktiviteter i USA forteller: - En av våre viktigste samarbeidspartnere er BP, som lenge har utviklet fornybare drivstoff og som har tatt frem det drivstoff vi skal benytte i årets ALMS-serie. Sammen har vi også utviklet ulike miljøvennlige drivstoff til rotasjonsmotoren i Mazda Furai, blant annet 100 prosent etanol. Furai blir ingen racerbil og heller ingen produksjonsmodell, men en vakker stilstudie som er et av mange hint fra Mazda om fremtidig designretning. I Detroit står også en RX-8 med facelift Artikkel fra www.firmabil.no URL: |