Første Boxer Diesel
I dag har Subaru lansert sin første bil med egenutviklet dieselmotor. I kjent Subaru-tradisjon er det en boxer. Stort savn Konkurransedyktige dieselmotorer har lenge vært et savn for Subaru i Norge og store deler av Europa. Men når først Subaru nå kommer med en dieselmotor, velger de sin helt spesielle løsning og går for boxer med lavt tyngdepunkt slik de gjør de i de fleste av sine bensinmotorer. Les mer om Subarus Boxer Diesel her
Møter konkurransen Denne har et slagvolum på to liter, yter 150 hk ved 3600 omdreininger og har et maks dreiemoment på 350 Nm ved 1800 omdreininger. Montert i en Legacy stasjonsvogn skal den sørge for at null til 60 mph (96 km/t) kan foretas i løpet av 8,5 sekunder mens en Outback bruker tre tideler mer på samme øvelse. Britene oppgir et snittforbruk på 0,57 liter på mila og et utslipp på 151 gram CO2 per kilometer. Det hevder de er bedre enn både Passat og Mondeo med tilsvarende motoreffekt. Dessuten skal Subaru-boxeren være stillere enn begge konkurrentene.
Mer kommer Motoren er koblet til en 5-trinns manuell gearkasse med høyere utveksling enn kasser tilpasset bensinmotorer. Det er gjort en rekke grep for å tilpasse Legacy og Outback til den nye drivlinjen, og vi loves at flere dieselmodeller vil følge. I Storbritannia er Legacy stasjonsvogn og Outback med diesel på plass neste måned mens norsk lansering følger i mai. Da er også nye Forester på plass i Norge, men bare med bensinmotorer frem til høsten da også denne kan leveres med diesel. Helt på tampen av året kommer også Impreza med dieselvarianter. Dermed kan norske Subaru-tilhengere gå et ny vår i møte. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |