[]
[] [firmabil.no] []

Gemballa løfter 911


Stein Pettersen



Til tross for at Porsche 911 Turbo må kunne regnes med blant de råeste sportsbiler, stopper det ikke Gemballa fra å gå noen steg lenger.

Dagens 911 Turbo er utviklet gjennom generasjoner til noe som kan kalles en strømlinjeformet moderne tolkning av Porsches sjel. Det er helt til gjengen hos tuning- og trimmingsfirmaet Gemballa i Leonberg har lagt sine klamme hender på bilen.

Resultatet bærer navnet Gemballa Avalanche GTR 800 EVO-R.

 

Behov for luft

Sett forfra er det tydelig at dette er en bil som har stort behov for luft. Hele den nederste delen av fronten består i praksis av ett stort luftinntak, delt opp i tre deler. Også panseret har fått et stort luftinntak som presser luft over bilen for å øke marktrykket.

Bilen får samme lysoptikk som Carrera GT

Bak på bilen har Gemballa montert en gedigen dobbeltvinge og en ny støtfanger for å gi plass til to doble eksosrør av den store typen.

Samtidig har man breddet hele bilen, blant annet for å gi plass til 19-tommers felger utstyrt med høyhastighetsdekk fra Yokohama og enda flere store luftinnsug – her for å kjøle bremsene.

 

850 hestekrefter

Under panseret har den 3,6-liters motoren som stammer fra Porsche 911 (997) Turbo blitt boret opp til 3,8 liter. Deretter har man montert to T035 turboer fra Garret. Totalt byr denne festpakken på smått vannvittige 850 hestekrefter og 936 Newtonmeter.

For å bidra til at kreftene skal kunne brukes til særdeles aktiv kjøring – har man montert justerbare støtdempere og fjærer.

Gemballa sier ikke noe om pris eller ytelser, men trolig gjelder den gamle frasen om at den som må spørre etter prisen, neppe har råd.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: