Avdekker fremtiden
Ivalo (BilNorge.no): En helt ny generasjon vinterdekk er på vei. Dekkprodusentene er ferdig med utvikling av morgendagens vinterdekk der målet i første rekke har vært å gjøre dekkene bedre på ikke-typisk vinterføre. I finske Ivalo ligger flere produsenter og tester sine nye dekk for neste vinter. Det er alt fra Toyo til Nokian som har sitt eget testsenter i vinterbyen. Nokian er Nordens eneste produsent av dekk. Ikke minst utviklingen i Russland gjør at det er økende etterspørsel etter vinterdekk – særlig etter dekk med nordisk gummiblanding. For det blir et stadig større skille mellom kontinentale og nordiske vinterdekk. Det er ikke bare gummiblandingen som er forskjellig i dekkene – nå handler det også om konstruksjonen. Kulde gjør at dekkene blir harde om de ikke har en mykere gummiblanding. Men nordiske vinterdekk har hatt sine svake sider i forhold til kontinentale vinterdekk. De har hatt dårlig grep på våt vei, dekkene har vært mindre stabile og har vært glatte på det lumske føret der det ligger et tynt lag av vann på is.
Bedre på svakheter Utfordringen for Nokian har derfor vært å utvikle nye vinterdekk som er bedre på ikke-typisk vinterføre. Dekktester har bekreftet at Hakkapeliita RSi har vært et av de beste dekkene. Målet har vært å videreutvikle, samt beholde de gode vinteregenskapene. Neste vinter kommer Hakkapeliita R, som er det første i en serie helt nye vinterdekk for nordiske forhold. Tester har vist at dekket er bedre på de punktene der dagens nordiske vinterdekk i dag er svake. Det gjelder ikke minst ved kjøring på vår vei der det nye dekket har fått pumpelameller som gjør at vannet ”pumpes vekk” når dekket ruller. Vannet følger med mønsteret fra veibanen før det kastes til siden. Dette vil gi betydelig bedre grep om vannet både på veibanen, og ikke minst om det ligger vann på isunderlag. Dekket har også fått et tett nett av lameller som forbedrer grepet.
Mer forutsigbart Vinterdekk for nordiske forhold har vært kritisert for å ha dårligere kjøreegenskaper enn piggdekk og kontinentale vinterdekk. Kjøreegenskapene har ikke vært eksakte og styreresponsen dårligere. - Dette mener vi å ha løst med det nye dekket, sier Nokians utviklinsgssjef Teppo Huovila. Han regnes som en av de ledende innen vinterdekk i verden. Det nye dekket har en slitebanekonstruksjon med flere gummilag som er spesielt utviklet for friksjonsdekk. En ny nordisk gummiblanding gir også mer stabile og ikke minst forutsigbare egenskaper under alle føreforhold. Plasseringen av mønsterblokkene forbedrer styreresponsen på sporet vei. - Det nye dekket svarer på mye av kritikken som både er kommet fra kunder og tester, sier Huovila. Dekk vil alltid være et kompromiss – men vi mener at det nye dekket er blitt bedre på de punkter der dagens dekk har svakheter.
Lav rullemotstand Når en bil ruller svarer dekkene for rundt 20 prosent av drivstofforbruket. Utfordringen er å lage dekk med lavest mulig rullemotstand. Det fører til at bilen bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre CO2. Det nye Hakapeliita R vinterdekk har lavere rullemotstand enn sommerdekk. Kanskje er det ikke tilfeldig at når man i dag ser biler kjøre økonomiløp midt på sommeren – så sitter det vinterdekk på bilene. Årsaken er rullemotstand.
Kortere kjørelengde Vinterdekk med nordisk gummiblanding slites ned raskere enn sommerdekk og kontinentale vinterdekk. Undersøkelser Nokian har gjort viser at et nordisk vinterdekk bør skiftes ut etter ca 40.000 km – mens et sommerdekk kan rulle i 65.000 km. Men fortsatt avhenger alt av kjøremønster, hvor fort man kjører og om man kjører hardt eller mykt. - 40.000 km tilsvarer for de fleste nordmenn fire til fem sesonger, sier adm. direktør Bjørn Kamphus i Nokian Dekk. Derfor er det viktig at vinterdekkene har slitasjevarslere som viser hvor meget det er igjen av slitebanen. Når et vinterdekk slites ned blir også egenskapene klart redusert. Årsaken er at dekkene har flere typer gummi, og den gummien som ligger nederst mot corden har ikke akkurat gode vinteregenskaper.
SUV må ha vinterdekk Det eksisterer ikke noe ”helårsdekk” for nordiske forhold. Derfor utvikles det fra flere dekkprodusenter egne vinterdekk og piggdekk for SUV. Typisk er utviklingen hos Nokian. Til nå har de bare hatt ett vinterdekkmønster for SUVer. Skulle man ha piggdekk – da var det bare å pigge et vinterdekk. Nå kommer det to dekk – et piggdekk og et vinterdekk. SUVer setter spesielle krav til dekk. Bilene er tunge, så dekkene må ha sterke og solide skulderpartier samt brede senterriller for økt stabilitet. Dekkene må ha dypere mønster (9,5 millimeter).
Størst salg av piggfritt I vinter har det vært rekordsalg av vinterdekk. Hovedårsaken er det store salget av nye biler som alle skal ha åtte dekk. God økonomi gjør også at mange har skiftet vinterdekk i år og et har vært en klar økning i salget av premium dekk. - 55 prosent av dekkene vi har solgt i vinter har vært piggfrie, sier Bjørn Kamphus. Han er også formann i Dekkimportørenes forening. I byer som Oslo har 8 av 10 dekk vært piggfrie. - Med nye vinterdekk og bedre egenskaper – vil piggdekkene miste salg? - Jeg tror det. Mange blir meget imponert over hvor gode de beste vinterdekkene er, selv på piggdekkføre. Men det er klart at landet er meget forskjellig, og man må velge dekk etter der man kjører og forholdene. Piggdekk vil fortsatt bli foretrukket i store deler av landet – særlig i Nord-Norge. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |