[]
[] [firmabil.no] []

Åpen kjøreglede


Tekst & Foto: Terje Ringen - BilNorge.no



FØRSTEINNTRYKKET: Mens snø og kulde preger det kalde nord, finner BMW det opportunt til å lansere sin nye cabriolet. Vi tok noen sommerdager på forskudd.

Fjerde modell

Det er 1-serien som kommer i sin fjerde innpakning. Det startet med 5-dørsutgaven og fortsatte med en 3-dørs før coupé og altså nå, cabriolet, krydrer den kompakte serien. Og hos kompromissløse BMW er det ikke aktuelt med snarveier som forhjulsdrift – her får bakhjulene ta seg av fremdriften. Heldigvis! Og det er de alene om i denne klassen.

Det er utviklingen av 3-serien som har laget plass for en mer kompakt serie under denne. Nye 3-serie cabriolet er utstyrt med automatisk hardtop som raskt konverterer den til en coupé. I 1-serie cabriolet har BMW valgt den tradisjonelle løsningen med kalesje.

Det er en seier for estetikken og bagasjerommet som har en kapasitet på hele 260 liter når du kjører åpent, og 305 når du sitter lunt og godt under det lyd- og varmeisolerende stofftaket.

Omkledningen tar 22 sekunder, og prosessen kan startes i hastigheter på inntil 40 km/t – i praksis ved vanlig kjøring i bytrafikk. Nyttig når himmelens sluser åpner seg mens du sitter i kø.

 

Mest bensin

Fem motorer står i første omgang på repertoaret – 135i som henter ut 306 hk fra sin twin turbo treliter er toppmodellen. I Norge blir nok besteselgeren den 4-sylindrede 118i i andre enden av skalaen - med 143 hk og en startpris på snaue 350.000 kroner.

Mellom disse kan du velge 120i (4-sylindret / 170 hk) eller 125i (rekkesekser / 218 hk). En del vil nok også gå for dieselalternativet – 120d med 177 hk selv om flere enn oss nok synes det skurrer med kombinasjonen cabriolet og diesel.

Alle varianter er utstyrt med BMW Efficient Dynamics som holder forbruk og CO2-utslipp på et lavest mulig nivå. Aktiv så vel som passiv sikkerhet er på høyde med hva du forventer å finne i en moderne BMW, og du har selvsagt en rikholdig liste med ekstrautstyr slik at du kan tilpasse bilen til ønsker og behov.

 

Riktig motor

Ved presselanseringen i Valencia kjørte vi 125i. Rekkesekseren yter 218 hk, og har et lydbilde som stiger i et praktfullt crescendo etter hvert som du nærmer de turtallssperra på 7000 omdreininger.

Den formelig ber om høye turtall, stikk i strid med gearskiftindikatoren i instrumentpanelet som bare tenker utslipp, og som ber deg geare opp til mer økonomisk kjøring.

En akstid på 6,8 sekunder forteller at ytelsene står i stil til lydbildet, så det er synd at en startpris på 550.000 kroner tvinger de fleste norske kunder til å velge en av de rimeligere firerne.

 

Sport og komfort

Bilen er komfortabel nok for amerikansk smak, det er tross alt der de fleste bilene skal selges. Likevel oppfører den seg lekent og sporty på spanske fjellveier på tross av en ganske solid matchvekt som faktisk overstiger den for en 5-serie sedan!

Til Norge kommer 1-serie cabriolet i mars, og salgsdirektør Øystein Sponheim forventer å finne 150 kunder til bilen i løpet av 2008. De fleste vil nok velge 118i eller 120d mens et fåtall vil leve drømmen helt ut og velge en modell med rekkesekser.

Nærmeste konkurrent vil være A3 Cavriolet som lanseres omtrent samtidig. Den skal du få servert her på BilNorge litt senere i uka.

SE STORE BILDER HER

+

Fin miks av sport og komfort

-

Velg noe annet om du skal på ferietur med hele familien

 

Fakta BMW 125i Cabriolet:

Motor: 6-sylindret, 2996 ccm

Effekt: 218 hk v/6100 o/min, 270 Nm v/2500-4250 o/min

Egenvekt: 1585 kilo

Bagasjerom: 260 - 305 liter

Forbruk: 0,81 l/mil

CO2-utslipp: 238 g/km

Aks. 0–100 km/t: 6,8 sekunder

Pris: 557.400 kroner

 

Priser BMW 1-serie Cab

Modell

Gear

Motor
Vol./hk

Forbruk
l/mil

Pris

118i

Man

2,0 / 143

0,63

Kr 332.700

118i

Auto

2,0 / 143

0,66

Kr 361.000

120i

Man

2,0 / 170

0,66

Kr 396.500

120i

Auto

2,0 / 170

0,68

Kr 423.500

125i

Man

3,0 / 218

0,81

Kr 557.400

125i

Auto

3,0 / 218

0,81

Kr 582.600

135i

Man

3,0 / 306

0,94

Kr 840.400

135i

Auto

3,0 / 306

0,94

Kr 863.600

120d

Man

2,0 / 177

0,51

Kr 417.200

120d

Auto

2,0 / 177

0,56

Kr 444.200


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: