A3 slipper taket
FØRSTEINNTRYKKET: I likhet med BMW introduserer Audi en cabrioletutgave av sin minste modell. Vi har kjørt A3 Cabriolet. Raskt tak I en verden som de siste årene har vært preget av at de fleste nye cabrioleter har hatt ståltak, har Audi i likhet med BMW valgt tradisjonelt stofftak til sin minste modell. Velger du den helautomatiske takløsningen tar det bare ni sekunder å redde seg fra et plutselig regnskyll. A3 leveres også med en halvautomatisk løsning der du må løsne en klips oppe ved tverrstolpen over frontruta, før du kjører taket resten av veien elektrisk. Les om BMW 1-serie Cabriolet her Det automatiske taket kan foldes ned eller opp i hastigheter opp til 30 kilometer i timen – noe som gjør at du har muligheten til å imponere litt ekstra mens du glir sakte innover i køen. Det leveres i en ekstra støydempet utgave som gir god støyisolasjon opp i ganske høye hastigheter. Riktignok var det bare dette taket vi fikk teste på introduksjonen utenfor Marseilles, så sammenligningsgrunnlaget blir noe spinkelt – men det var greit å føre en samtale inne i bilen opp i selv på god motorveifart.
Styrker slektskapet Audi har vært langt fremme når det kommer til å bygge merkevaren gjennom designet, særlig i fronten, på sine biler. A3 Cabriolet er ikke noe unntak i så måte. Velger du lyspakken som gir deg xenon, får du også LED-kjørelys på samme måte som R8, A5 og A4 har fått så langt. Baklyktene benytter seg av en fiberoptisk løsning som også bidrar til å fremheve bilen som en premiumbil. Audi fremhever design som en av hovedgrunnene til at de har valgt å utstyre A3 med stofftak. Og ganske riktig, med taket oppe har man beholdt mye av profilen som vi kjenner fra tre- og femdørs A3. Muligens er det gammel vane, men det er noe annerledes med kombikupeer som skal bygges om til cabriolet, det blir liksom noe som mangler bak, noe skjer med proporsjonene. Likevel skal det sies at bilen ser mer velproporsjonert ut i levende live enn det man kan få inntrykk av når man bare ser bildene. Takket være en kompakt løsning for taket får man faktisk et akseptabelt baksete – riktignok er det først og fremt anvendelig for barn, fordi beinplassen blir for snau for et voksent menneske. Sitteputen er imidlertid dyp, og vinkelen på ryggen i baksetet gjør det fullt mulig å sitte der.
Sport eller komfort? Ute på veien kjenner du at Audi har vært nødt til å forsterke karosseriet for å beholde den stivheten som man har oppnådd. Det har ført til økt vekt, og dermed også en bil som ikke føles like snerten ute på veien som den vanlige A3en gjør. Velger du imidlertid S-linepakke med sportsunderstell som gjør bilen 15 millimeter lavere, og 17-tommers hjul, får du tilbake mye av den sportsligheten som i hvert fall undertegnede mener en slik bil skal ha. Under press føles bilen kontrollert og velballansert, og det var ikke en knirkelyd å høre, verken med taket av eller på.
Diesel eller bensin? Når A3 i cabriolet-versjon lanseres i Norge i april, kan den kjøpes med fire forskjellige motoralternativer. To med diesel og to med bensin, alle med turbo. Velger du diesel står det mellom en 1,9 liters motor med den gamle pumpedyseteknologien på 105 hester, eller en toliter med commonrail på 140 hester. Den minste motoren kommer med en femtrinns manuell gearkasse mens 2.0-literen har følge med en sekstrinns manuell kasse eller to-clutchkassa S tronic. Tilhører du de som mener at en cabriolet skal ha bensinmotor, har Audi to fine motorer, enten 1,8 eller 2.0 – begge såkalte TFSI-motorer, som hos Audi betyr innsprøytning ved høyt trykk kombinert med turbo. Her kommer den minste bensinmotoren med en sekstrinns manuell gearkasse. Mens den store kommer i kombinasjon med S tronic. Mange vil nok føle at bunndraget i en 140-hesters diesel matcher bilen fint, men vårt valg er helt klart en 160-hesters bensinmotor, og S-line sportsoppsett.
+Kompakt og velkjørende. Rask manøvrering av taket-Kan kanskje oppleves som litt feminin for de tøffeste gutta.
Prisen for A3 Cabriolet starter på 329.000 med 105-hesters dieselmotor.
Fakta Audi A3 1.8 TFSI Motor: 4-sylindret turbo, 2996 ccm Effekt: 160 hk v/5000 o/min, 250 Nm v/1500-4200 o/min Egenvekt: 1425 kilo Bagasjerom: 260 - 674 liter Forbruk: 0,73 l/mil CO2-utslipp: 174 g/km Aks. 0–100 km/t: 8,3 sekunder Pris: Ikke klar Artikkel fra www.firmabil.no URL: |