[]
[] [firmabil.no] []

Manglende kunnskap om bil


Per Morten Merg



Det mangler kunnskap om bil ved mange av landets bensinstasjoner, avdekker en test NAF har gjennomført.

NAF mener at det bør være rimelig å forvente at bensinstasjonene i tillegg til å selge pølser og drivstoff, kan yte en viss service og kompetanse i tilknytning til de biltekniske artiklene de selv selger.

Derfor gjennomførte NAF i desember en test av landets fire største bensinstasjonkjeder for å teste kunnskapen.

 

Vil følge med

- Vi som forbrukere og kunder må kunne forvente et minstemål av kunnskap om de bilproduktene bensinstasjonene selger, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF vil følge nøye med videre og om nødvendig gjennomføre flere stikkprøver for å teste om nivået bedrer seg fremover.

Poengene er gitt fra 0-6 (6 er best):
 
Esso - 5,6
Shell - 5,3
Statoil - 5,2
YX - 4,0
Gjennomsnitt - 5,0

- Ut fra vanskelighetsgraden på spørsmålene burde man kunne forvente at alle kjedene landet godt over 5 i snitt, sier Sagedal.

- YX (tidl. HydroTexaco) kommer i vår test ut med et svært dårlig kunnskaps- og servicenivå relatert til bil og motor.

 

Olje og frostvæske viktig

Det er særlig bekymringsfullt at det er kunnskap om de mest vitale temaene for bilens maskineri, som motorolje og frostvæske, det skorter på, mener NAF.
 
- Det er et minimumskrav å få informasjon om de produktene bensinstasjonene selv selger, sier Sagedal.

 

For mye pølser?

NAF synes det er viktig å fokusere på den fallende biltekniske servicen på bensinstasjonene.
 
- Vi er bekymret for at bensinstasjonkjedene glemmer at kundene deres først og fremst er bilister, og at de satser for mye på boller og pølser i forhold til god bilservice, sier Sagedal.

Tall fra SSB viser at bensinstasjonenes salg av pølser og brus steg tre ganger så mye som drivstoffsalget i fjor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: