[]
[] [firmabil.no] []

Endelig Ny Utfordrer


Terje Ringen



Det er mange amerikanere som har gått og ventet på en ny muskelbil fra Dodge. Nå får de endelig drømmen sin oppfylt.


Etterlengtet

Det var på Detroit-utstillingen for to år siden Dodge viste sin Challenger Concept, og selv om man skulle tro markedet var begrenset for slike bensinslukere i 2008, har Dodge gått videre med planene.

Her kan du lese mer om konseptbilen

Nå er produksjonsutgaven Dodge Challenger SRT8 lansert, og den er heldigvis ganske tro mot konseptet samtidig som den er tro mot sine røtter som forsvant for 35 år siden.

 

Hemi

Muskler er det nok av her. En 6,1-liters Hemi V8-motor leverer massiv godlåt og hele 425 spreke hester til bakhjulene. Maks dreiemoment er på 570 Nm, og i følge Dodge skal det være mulig å foreta øvelsen null til hundre på et lavt femtall.

Fans av originalen vil nok klø i høyrefoten når de nærmer seg den nye modellen, men det blir ingen bil for Hvermansen – hvert eksemplar skal nummereres med en plakett på dashbordet (selv om Dodge ikke forteller hva begrenset opplag i denne sammenhengen innebærer).

 

Modernisert

At det har skjedd ting på bilfronten siden 70-tallet er noe alle vet. Dodge-direktør Mike Accavitti forteller:

- Den nye utgaven av vår amerikanske klassiker har ”tire-smoking performance” og ”head-turning design” mens den byr på moderne teknologi som GPS-navigasjon, ”Keyless GO”, ”MyGIG infotainment” og ”UConnect handsfree” kommunikasjon.

Challenger SRT8 er utviklet av Chryslers egen performance-avdeling basert på fem SRT-pillarer: et tøft utseende som knytter den til Dodge-familien, et race-inspirert interiør, gode kjøreegenskaper, en kraftig motor og bremser som står i stil med musklene.

 

Fargerik

Bilen blir tilbudt i tre forskjellige farger: Hemi Orange, Bright Silver Metallic og Black Chrystal Pearl Coat. Hvert eksemplar av den bakhjulsdrevne coupéen får som nevnt en nummerplakett, ”carbonfiber-like” striper og en 6,1-liters Hemi under panseret.

I USA får den en prislapp på $ 37.995 (latterlige 210.000 norske kroner!!), så det er kanskje ikke så rart amerikanere stiller seg i kø for å sikre seg et eksemplar når bilen er på plass hos forhandlerne i løpet av våren.

Challenger SRT8 skal produseres i Ontario, Canada, og blant ytelsene nevnes 0-60 mph (96 km/t) på noe over fem sekunder, 0-100-0 mph på under 17 sekunder, en ¼ mile på under 14 sekunder, en bremsestrekning fra 60 mph på ca 100 fot (drøyt 30 meter) og en skidplate performance (hva den klarer av G-krefter sidelengs) på 0,88G.

En muskelbil i tråd med gode amerikanske tradisjoner altså.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: