[]
[] [firmabil.no] []

Norges mest økonomiske biler


Per Morten Merg



Billigmerker er ikke alltid billigst, viser en analyse utført av biladministrasjonsselskapet LeasePlan. Her er vinnerne.


Tusener å spare

Riktig valg av bilmodell kan spare deg for flere tusen kroner året. Vinnerne er ikke alltid de såkalte billigmerkene, konkluderer LeasePlan i en omfattende undersøkelse.

LeasePlan er Norges største bilkjøper og administrerer mer enn 30.000 biler i Norge.

De har analysert modeller i ulike klasser; kompaktbiler, mellomstore biler, mellomstore SUV’er, og store stasjonsvogner for å komme frem til de mest økonomiske bilene i 2008.

Det er tatt utgangspunkt i hva det totalt sett koster å eie og drifte bilene.

 

Ford på topp

Ford topper klassene for kompaktbiler og mellomstore biler. I følge LeasePlans beregninger er Ford Focus Econetic den mest økonomiske bilen i kompaktklassen.

Ford Mondeo deler i praksis førsteplassen for mellomstore familiebiler med Peugeot 407, Toyota RAV4 vinner SUV-klassen, mens Volvo V70 tar seieren i klassen for store stasjonsvogner.

- Det viser at Ford har fått en meget god økonomi i modellene sine, sier markedsdirektør Marius Paus (bildet) i LeasePlan.

Beregningene viser at du kan spare over 6.000 kroner i året ved å kjøre en Ford Focus i stedet for en Volkswagen Golf, selv om Golf også er en rimelig bil å holde. Besparelsen blir enda større i forhold til andre biler.

- Det vil alltid være forskjell på utstyr, plass og motorstyrke innen gruppene, men vi har gruppert det vi oppfatter som mest mulig like biler, forklarer Paus.

 

Tett i teten

Alle bilene som får pall-plassering av LeasePlan har god økonomi, og i flere tilfeller er det små forskjeller i månedskostnadene (se tabell nederst).

- Dersom du velger biler som står på LeasePlans topp 4-lister, er du trygg på at du har en økonomisk bil, sier Paus.

 

Bilprisen sier ikke alt

- Ikke se deg blind på hva det koster å kjøpe bilen. En Toyota RAV4 koster nesten kr 30.000 mer som ny enn en Suzuki Grand Vitara. Toyotaen er likevel rimeligere totalt sett, sier han.

- Det er mye viktigere hva du kan selge bilen for senere og hva du må betale for vedlikehold og drivstoff.

- Driftskostnader som drivstoff, dekkslitasje, vedlikehold og årsavgift utgjør ofte rundt 2.000 kroner måneden. I tillegg kommer forsikring, påpeker Marius Paus.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: