- Miljøbiler er billigst
Lavutslipps-utgavene av vanlige modeller blir vinnerne i bilmarkedet de kommende årene, mener LeasePlan. Velg riktig LeasePlan, som er Norges største selskap innen biladministrasjon, forventer økt salg av mer miljøvennlige biler de neste årene. De blir vinnerne i bilmarkedet. - Volkswagens Bluemotion-modeller, Fords Econetic-serie og Skodas Greenline er eksempler på modeller som bruker mindre drivstoff og dermed har lavere CO2-utslipp enn sine normale søsken, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.
Miljøbilen er et bedre kjøp Stadig flere bilprodusenter lanserer mer miljøvennlige varianter av sine vanlige modeller. Disse "miljøbilene" er ofte marginalt dyrere i innkjøp, men den merkostnaden spares raskt inn, viser beregninger fra LeasePlan. En vanlig Ford Focus 1,6 TDCI Trend Stasjonsvogn med 110 hk koster kr 269.224, inklusive metallic lakk, klimaanlegg, vinterhjul på aluminiumsfelger og leveringsomkostninger. Tilsvarende Econetic-modellen koster 2.000 kroner mer. Når man ser på hva det koster å eie og bruke bilen, snur imidlertid bildet seg. LeasePlans undersøkelse viser at Econetic-modellen er 1.200 kroner rimeligere i året.
Klar trend - Forskjellene er foreløpig små, men vi vil raskt se at de vanlige bilene blir borte og at det bare selges miljøvarianter, tror Paus. Han anbefaler å kjøpe de miljøvennlige utgavene, av totaløkonomiske grunner. - Dersom du vil ha en Volkswagen Passat, så kjøp en Bluemotion-utgave. Vil du ha en Ford Focus, så velg Econetic, sier han.
- BMW drar i fra - Den som har kommet lengst i arbeidet med å gjøre vanlige biler mer miljøvennlige, er BMW, mener Paus. - Deres nye motorgenerasjon har særdeles lave utslipp kombinert med høye ytelser. En BMW 118 d med 136 hk, har nøyaktig samme lave CO2-utslipp (119 g/km, red. anm.) som en mindre Toyota Yaris med 90 hk. - BMWs teknologi for å redusere utslippene, avgiftsbelegges ekstra fordi hestekreftene samtidig økes. Det gjør at BMWs miljøbiler ikke har fått de kommersielle kreftene på sin side i like stor grad som de som ”bare” har fått lavere utslipp, påpeker Paus. Les mer om BMW Efficient Dynamics Han mener det er et tankekors at avgiftssystemet som ble endret i miljøretning for et år siden gjør disse bilene unødvendig dyre. - Alternative teknologier som hybrid og bio-etanol blir i liten grad favorisert av prismekanismene i markedet, sier Marius Paus. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |