Chevy utfordrer
FØRSTEINNTRYKKET: Vi har kjørt Chevrolets nye småbil, Aveo. Den møter tøff konkurranse fra en rekke godt etablerte modeller. Tøft marked Det er i småbilklassen Chevrolet nå forsøker seg med en ny modell som erstatning for Kalos. Riktignok har Aveo vært solgt på en del markeder siden 2006, men da kun som sedan. Og små sedaner er lite populære i Norge, så derfor har man her ventet på 5-dørsutgaven som nå lanseres. Konkurransen i denne klassen er steintøff med en rekke godt innarbeidede merker og modeller. Til sammen sloss rundt 30 modeller om et marked på 18.000 biler, og med godt etablerte markedsledere som Yaris, Polo og 207 har Aveo en tøff oppgave foran seg. Derfor får Chevrolet Aveo en attraktiv pakkepris, men er den gunstig nok for å fremstå som et rimelig alternativ blant konkurrenter ned barberte priser på inntrekkere?
Kompakt De ytre målene på Aveo er kompakte, og det er dermed begrenset hva designerne har av plass å boltre seg på. De påstår selv å ha klassens beste benplass og takhøyde i baksetet, men dette går dessverre på bekostning av bagasjerommet som med 220 liter er blant de minste. Utseendet til Aveo er lett å like. Den ser ut som en mellomting mellom en Fabia og en Polo. Interiøret gir et godt førsteinntrykk, men vi sliter vi med å finne en god sittestilling bak rattet som kun kan reguleres i høyden, ikke i lengderetningen. Dermed blir det et kompromiss med strekte armer og litt for bøyde bein.
Ingen sprinter Bilen vi kjørte hadde en 1,4-liters motor på 101 hk mens bilene som skal selges i Norge har en 1,2-liter på 84 hk. 1,4-literen krevde aktiv bruk av gearspaken i lav hastighet og motbakker, men når den først kom i fart på motorvei holdt den greit følge med trafikken i relativt flatt terreng. I Norge blir nok Aveo en typisk nummer to bil, mens den skal den fylle rollen som familiebil i Øst- og Syd-Europa hvor sedanutgaven allerede har blitt en suksess. For å dekke behovet i raskt voksende markeder etablerer GM en ny fabrikk for produksjon av Aveo i Polen. I startfasen vil det komme biler fra Korea for å dekke behovet. Til Norge kommer de første bilene i april. Du kan lese mer om Chevrolet Aveo i neste utgave av BIL +Smidig bybil med tiltalende utseende. Attraktiv pris.-Slapp motor. Mykt oppsett. Mangler ESP.
Fakta Chevrolet Aveo
Pris: 156.900. Motor: 4-sylindret, 1206 ccm Effekt: 84 hk v/6000 o/min, 114 Nm v/3800 o/min. LxBxH: 392 x 168 x 151 cm Akselavstand: 248 cm Egenvekt: 1030 kg. Totalvekt: 1503 kg. Forbruk: 0,55 l/mil. CO2-utslipp: 132 g/km. 0–100 km/t: 13 sekunder. Toppfart: 172 km/t Konkurrenter: Toyota Yaris, VW Polo, Peugeot 207 (totalt ca 30 modeller i segment) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |