Billigere og sterkere SLK
Når den ansiktsløftede Mercedes-Benz SLK er klar i april, har den fått mer muskler og mindre utslipp. SLK 200 Kompressor blir ca 21.000 kroner billigere. Store inngrep Andre generasjon SLK kom tidlig i 2004, og dermed er tiden nå moden for et kirurgisk inngrep. Selv om vi snakker om en ansiktsløfting, forsikrer Mercedes-Benz at 650 komponenter er nye på SLK. De synlige elementene er først og fremst ny front med tydeligere SLR-gener, ny bakende, modifisert interiør med nye instrumenter og tre-eket sportsratt. Fra april er nykommeren å se på norske veier.
Pop lillebror Det er liten tvil om at det er 200 Kompressor, minstemann i motorprogrammet, som vil står for brorparten av SLK-salget her hjemme. Her er ytelsen økt med 21 hk til 184 hk. Likevel er CO2-utslippet senket med 27 g/km, og dermed er prisen på denne innstegsmodellen ca 21.000 kroner lavere enn før. Det betyr at startprisen smyger seg under en halv million. 200 K er forbausende rask, når den bare trenger 2,7 sekunder lenger tid fra null til hundre enn prestisjemodellen SLK 55 AMG, er det vanskelig å kalle den en sinke.
Kjappere og renere Begge V6-motorene, det vil si SLK 280 og SLK 350, har også fått mer krefter og mindre utslipp – og dermed tilsvarende lavere pris enn forgjengeren. Styringen er meget fint balansert og gir nydelig styrefølelse. Hjuloppheng og fjæring, hvor du kan velge Sport eller Comfort, bidrar også med sitt til en helstøpt kjøreopplevelse. Toppmodellen, SLK 55 AMG med sin V-åtter med 360 hk, er den eneste som har beholdt motoren uforandret. Dermed er også prisen som før. Velger du AMG-versjonen er du sikret eksklusivitet – siden februar 2004 er det solgt 362 nye SLK gjennom den offisielle norske importøren, av disse er det én eneste AMG. Bertel O. Steen regner med å selge nærmere 50 nye SLK i år, hovedsaklig med den minste motoren.
Dette er prisene på SLK Roadster
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |