Stilig Volvo XC60
Volvo lanserer sin nye XC60 på vårens store bilutstilling i Genève. Her er de første offisielle bildene av det de betegner som C30-eierens neste bil. Crossover Det er et raskt voksende marked for crossovere Volvo nå entrer. Bilens lavere regioner er kjent XC-teknikk med god bakkeklaring og drift på alle fire hjul. Over dette har Volvo i følge egne utsagn plassert en sportslig coupé. - XC60 har mer følelsesladet form og mer energi enn noen annen Volvo. Hvis du sier at du kan se en Volvo på hundre meters avstand i dag, tør jeg si at XC60's utstråling gjør at den kan oppdages på dobbelt så lang distanse, sier Volvos designdirektør Steve Mattin.
Sikkerhet I kjent Volvo-tradisjon er bilen utstyrt med siste nytt på sikkerhetsfronten. City Safety kaller de systemet som skal hjelpe føreren med å unngå å kjøre inn i hekken til foranliggende bil i lav hastighet. Dersom føreren ikke stopper i tide, griper systemet automatisk inn for å forebygge en påkjørsel. Volvo hevder å være først i verden med å tilby et slik system som standardutstyr og at dette bidrar til å gjøre XC60 til den hittil sikreste Volvo gjennom tidene.
Design Det er mennesker med sans for design, merke-integritet og hi-tech som er Volvos målgruppe. - Man kan godt si at dette kan bli en Volvo C30-eiers neste bil. Det er en like sporty og spennende bil, men enda mer allsidig, hevder Volvo-sjef, Fredrik Arp og fortsetter. - Med XC60 utvider vi vårt modellprogram for å ha et tilbud til enda flere kunder med en aktiv, urban livsstil.
Motorer Tre motorer står i første periode på programmet – T6 bensin med 285 hk samt to alternative 5-sylindrede dieselmotorer på henholdsvis 185 og 163 hk. AWD er standard, men i 2009 vil det også komme en forhjulsdrevet utgave med 163-hesters dieselmotor og et utslipp på cirka 170 gram CO2 per kilometer. Volvo har som mål å selge 50.000 XC60 i året, og frem til 2010 regner de med at største markeder for modellen blir USA, Tyskland, Storbritannia, Russland og Kina. Det er Volvo-fabrikken i belgiske Gent som skal stå for produksjonen. I Europa starter salget i andre halvår mens Nord-Amerika må vente til 2009. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |