Den vakreste åpenbaring?
At Alfa-designerne kan jobben sin, hersker det stor enighet om. Vakrere bil enn 8C Competizione skal man lete lenger etter. Nå overgår de seg selv med 8C Spider. Søsken Dessverre er det svært få som får gleden av å kjøre denne bilen. Opplaget er nemlig begrenset til 500 eksemplarer – samme antall som ble produsert av den lukkede utgaven. Og likheten stopper ikke der. Drivlinjen er den samme – en 90-graders V8 på 4691 ccm som yter 450 hk ved 7000 omdreininger og har et maks dreiemoment på 470 Nm når turtelleren viser 7500. Gearkassen er av den sofistikerte F1-typen som styres via hendler på rattet, og selvfølgelig er drivhjulene de som sitter bak. Karbon og stål I Genève står skjønnheten på 20-tommers felger med dekk i dimensjon 245/35 foran og 285/35 bak. Dermed blir det plass til bremser som står i stil med bilens ytelser. Karosseriet er utført i karbonfiber mens understellet er utført i stål – en kombinasjon som sikrer lavest mulig vekt og høy vridningsstivhet. For våte og kjølige dager er 8C Spider utstyrt med elektrisk drevet 2-lags kallesje som pakkes effektivt bort når du kjører åpent. Bilen vil bli skreddersydd etter kundens ønsker, ja selv setene i karbonfiber kan bestilles etter målsøm. I så fall gjelder det å holde en streng diett fra bestillings- til leveringstidspunkt. Våren 2009 starter den eksklusive produksjonen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |